PDA

Se fuld version : Alvorlig syg- slanke mad??

Tina1972
30 Oct 2006, 13:16
Hejsa..

Ja jeg har længe fulgt udsendelserne på tv3 og er helt vil med madopskrifterne osv...Vi er en typisk dansk familie der ikke spiser sundt men vi er dog ikke overvægtige...

Min datter (3 år)har ofte meget tør hård afføring men efter jeg er begyndt at lave meget grønt mad er hendes mave blevet fin...Derfor er det nu tid til at smide alle knorr retterne ud osv..

Men men men..Min mand er alvorlig lungesyg med skimmelsvamp i lungerne...Han får dog medicin v-fend men er voldsomt tynd..Han er 179 og vejer 52 kg...Han er typen der ikke kan tage på selv om han virkelig gerne vil..Derfor spiser vi flødesovs osv osv netop fordi han skal tage på...Det virker dog ikke :-)

Så mit spørgsmål er følgende..

Hvad gør jeg med min mand...for han skal jo ikke tabe sig yderligere...Kan han deltage eller er der noget jeg skal tilsætte hans kost???

Håber meget i vil hjælpe os...Vi elsker grønt og fisk og ungerne er bestemt ikke kræsne så vi er klar til at lave en ændring..Men hvad med manden???

MVH Tina1972

Rikke Jeppesen
12 Nov 2006, 12:40
Hej Tina

Hvor er det godt, at I som familie er kommet igang med en sund livsstil. Ikke mindst for børnenes skyld!
Din mand får ligesom jer andre kun glæde af den sunde mad, og især når han er så syg. Men da han er så tynd, så skal han ikke nøjes med frugt om morgenen/formiddagen, men han skal spise grove og fiberrige kulhydrater. Det kunne være rugbrød eller andet groft rugbrød med vegetarisk pålæg, eller en god øko müsli uden tilsat sukker med rismælk.. Han skal generelt spise de fødevarer, som vi anbefaler, men blot i større mængder og han skal spise ofte, og han skal så også overholde principperne, altså syre/base-forhold samt kostkombination.
Så kan han evt. spise noget økologisk mørk chokolade med minimum 70% kakao-indhold hver dag - det indeholder gode antioxidanter, som er gode for hans immunforsvar. Det er en god idé, hvis han spiser MASSER af nødder og kerner og MASSER af øko tørrede frugter, og så skal han bestemt heller ikke spare på de grove kulhydrater, som groft brød, fuldkornspasta, brune ris, grove kiks osv.

Har I mulighed for at komme til København, ville et personligt kostvejledningsforløb nok være en god idé, for jeg kan jo ikke vejlede jer fuldkomment her via mail. I kan læse mere om det her:
http://www.lenehansson.dk/kurser.asp?articleid=13

De venligste hilsner
Rikke Jeppesen