PDA

Se fuld version : re te

joan
17 Oct 2006, 12:19
Hej Rikke...

Det er garvestoffer jeg har hørt om.
Jeg har lige været på messe(woman wold) og talt med en pige som stod i en te-stand. Hun viste godt nok ikke hvad gavestoffer var for noget (mærkeligt når man sælger te!!)men sagde at te med ingen/lidt koffein og gavesyre var meget udresende.
Om hende jeg havde læst om var det en urte-te hun drak som gav hende hård mave, men plejer urte-te ikke at have lidt koffein og garvesyre??
Jeg skal have en te som ikke er udrensende, for jeg løber rigeligt på wc i forvejen og det bliver være af både Lene`s syrebase te - hvid te - rooibush...

Håber du kan hjælpe eller kan finde et svar på de garvestoffer

Kærligst Joan

Rikke Jeppesen
01 Nov 2006, 15:03
Hej igen Joan

Ja, det tog lige lidt tid at finde et svar, som jeg kunne give dig. Og jeg vil lige pointere, at det ikke er noget, vi har nogen speciel kendskab til, så det er ikke nødvendigvis 100% rigtigt, det jeg skriver, men nu giver jeg dig min mening udfra det, jeg nu har hørt om de her garvestoffer.

Det med, at te med garvestoffer eller garvesyre og koffein skulle være udrensende, det må jeg sige, at jeg vil betragte som direkte forkert. Der er ikke noget udrensende i det. Urte-te af mange forskellige typer har derimod en udrensende effekt, men de indeholder ikke hverken koffein eller garvestoffer.

Det som garvestoffer kan være gavnlige for, det er hvis man har problemer med tynd mave. Garvestofferne har en sammentrækkende virkning, så hvis man f.eks. lider af små utætheder i tarmene, så kan det være en fordel at drikke f.eks. grøn te, som indeholder disse sammentrækkende garvestoffer.

Det jeg også fik at vide var, at disse garvestoffer kan have en negativ virkning på optagelsen af nogle vitaminer. Så man skal altså ikke drikke grøn te samtidigt med, at man tager sine vitamintilskud.

Garvestofferne skulle også have indflydelse på koagulationen af blodet (altså blodets evne til at størkne), så man skal ikke have garvestoffer, hvis man f.eks. er på blodfortyndende medicin.

Det var altså det, jeg er kommet frem til. Men som sagt er det ikke noget, jeg ved med sikkerhed. Men håber, du fik et eller andet ud af det.

De bedste hilsner
Rikke Jeppesen