PDA

Se fuld version : "skum" fra presset frugt

2860Søborg
04 Sep 2006, 10:41
Hej,
Jeg har købt mig en frugtpresser og er super glad for al den friske saft man kan lave af både frugt og grøntsager. Men jeg er lidt bekymret for at jeg smider "det gode" væk. Hvis man lader saften stå lidt eks i køleskabet for at det skal blive koldt, ligger der sig en slags mørkt skum på toppen af saften og det bliver ret stift. Saften fejler ingeting men skummet er ikke så rart at drikke. Er det i skummet "det gode" sidder og skal dermed røres godt ud i saften igen eller kan man roligt smide det ud?

Tak for en god hjemmeside med masser af nyttige indlsag og svar.

Venlig hilsen Sidsel

Rikke Jeppesen
05 Sep 2006, 21:06
Hej Sidsel

Når man presser saft fra frugt eller grøntsager, så er det bedst, hvis man kan drikke det med det samme, for så får man fuld udbytte af vitaminerne. Nogle vitaminer er ret ustabile - f.eks. er C-vitamin ustabil overfor ilt, så dette vitamin forsvinder ret hurtigt, når frugten er blevet presset, så derfor er det bedst at drikke saften med det samme.

Om der specielt ligger vitaminer i det skum, der danner sig på toppen, det ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig, at alle vitaminerne skulle flyde til tops :o) Så smid du bare skummet væk, hvis du ikke synes, det er rart at røre det ud i resten af saften igen. Men vælger du alligevel at røre skummet ud i resten af saften igen, så er du da i hvert fald sikker på, at du får det hele med..

God fornøjelse.

Venligst, Rikke Jeppesen