PDA

Se fuld version : Grupperne

Jefic
03 Mar 2006, 09:34
Hej Lene

Ifølge din bog, så må man godt kombinere f.eks. B+B, altså stivelse. Er det så tilladt at kun spise kartoffelmadder til frokost. Rugbrød er jo gruppe B og kartoffel er også gruppe B.

Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til, så er rugbrød syredannende og kartoffel er basedannende. Så kunne man jo godt forestille sig at man spiste 1/3 rugbrød og 2/3 kartoffel så man overholder syre/basebalancen, men man får jo så ikke grøntsager til.

Ville det være okay ? Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at løbe lidt sur i de grøntsager selv om jeg varierer dem så godt jeg kan og det ville være rart at man engang imellem kunne tillade sig at springe dem over til frokost.

Mvh Jefic.

Rikke Jeppesen
07 Mar 2006, 09:18
Hej Jefic

Du har forstået det korrekt. Kartofler er basedannende, og brød er syredannende, og begge dele tilhører stivelsesgruppen. Så i princippet kan du godt spise 2/3 kartofler og 1/3 brød, men da kartoflen nu engang er så stivelsesholdig, som den er, så er det altså bedst, at du også får nogle grøntsager til. Grøntsager kommer man ikke udenom i en sund livsstil, så det er med at finde ud af, hvordan man kan "holde dem ud".

De bedste hilsner
Rikke Jeppesen