PDA

Se fuld version : Protein og fedtstof

Libra
01 Aug 2006, 01:46
Hej LH og RJ
Jeg har levet efter stort set samme syre/base- og kombinationsprincipper som Lene beskriver og vejleder i, siden Januar 2006. Det virker bare super på mig!

Jeg har lige et par spørgsmål:
Jeg er veganer og kunne godt tænke mig at vide om hvilke kilder til protein der er den mest fordelagtige eller om variation er bedre. Efter de principper jeg har studeret er kokos og oliven glimrende vegetabilske proteinkilder (udover selvfølgelig soya, linser, bønner, broccoli, nødder/frø/kerner, spirer...) Men jeg har læst her i forummet at RJ mener at kokos ikke er at foretrække pga. nogle dårlige fedtstoffer? Mættede eller transfedt måske?

Derudover er jeg lidt i tvivl om vejledningen til kombination af fedtstof/olie sammen med stivelse og protein.
Såvidt jeg er forstået er det skidt at indtage protein og fedtstof sammen i samme måltid da de hæmmer fordøjelsen af protein og dermed danner det ufordøjede protein nitrogen(kvælstof), der hurtigt bliver ført til blodet, hvorved trætheds- og udmattelsessymptomer kan opstå.

Tusinde Tak for at have bragt syre/base teorierne op til overfladen i Danmark!

-Christian

Maria Schytt
03 Aug 2006, 13:14
Hej Christian,

Herligt at også du har fået stor gavn af kostprincipperne :-)

Mht. det med det mest fordelagtige protein eller variation, handler det om variation men også rigeligt at det, da veganere kan ha' svært ved, at få protein i de mængder man har behov for. Det ved du muligvis allerede. Altså spis godt og varieret – du nævner selv en masse forskellige kilder.

Da Rikke har ferie, kan jeg ikke spørge hende om, hvad hun evt. har skrevet om kokos tidligere. Lene og jeg er dog enige om, at kokos er fint, og en af de få kilder til det sunde/vegetabilske mættede fedt – hvilket vores celler også har brug for. Du kan købe økologisk koldpresset kokosolie i helsekosten. Det smager skønt, og er godt både til stegning, bagning, i smoothies m.m

Mht. det med at indtage protein/stivelse og fedt i samme måltid, så er fedtstoffer neutrale – ligesom det grønne. Altså må du gerne kombinere fedt og protein samt fedt og stivelse, men det er også rigtigt at kombinationen af fedt og protein er meget svær nedbrydelig. Især det animalske fedt og animalske protein. Det er ikke så svært nedbrydeligt med f.eks. avocado osv.

Håber det gav dig klarhed nok!

Sommerhilsner
Maria