PDA

Se fuld version : yoga....

joan
22 Jul 2006, 11:37
Hejsa.

Jeg har mave-tarm problemer ( er blevet tjekket på kryds og tværs), men har fået at vide det kan skyldes ubevist stress og forkert vejrtrækning (og de indre muskler)??!! Er det noget nogen af jer kender til ??!!!! (går til kiro. og zone)
Yoga-pilatis eller tai-chi skulle være rigtig gode motionsformer ved fordøjelsen og til korrekt vejrtræning, men hvad er forskellen på de 3 former, har I et svar på det??? Jeg håber at få lidt vejledning...
Mvh Smilla

Rikke Jeppesen
26 Jul 2006, 09:52
Hej Smilla

Tai Chi er en kinesisk kampkunst som både kan praktiseres som en form for meditation i bevægelse, som selvforsvar og som arbejde med sværd, sabel og spyd. I alle tilfælde handler det om at styrke og afstresse krop og sjæl, og arbejde mod en sammensmeltning af krop og sind.

Der findes forskellige former for yoga, og der er stor variation i det, alt efter hvilken form for yoga, du dyrker og hvor du går (fitnesscenter eller en decideret yogaskole). Jeg vil anbefale dig at sikre dig, at det er et begynderhold, du starter på, hvis du vælger yoga, og at det er yoga efter den gamle metode, hvor vejrtrækningen er højt prioriteret (hellere vælge hatayoga end astanga yoga). Det er vigtigt for dig, da det jo er din stress, det skal hjælpe dig med.

Pilates er mere baseret på at styrke mave og ryg (dog også resten af kroppen), og man trækker her vejret mere ned i lungerne fremfor ned i maven, som er tilfældet ved yoga.

Jeg vil tro, at det er yogaen du skal satse på, men du må jo prøve dig lidt frem og se, hvad der passer bedst til dig og dit temperament.

Venlige sommerhilsner
Rikke Jeppesen