PDA

Se fuld version : Svaghed for popcorn og lakrids

janniec
25 Jun 2006, 15:27
Hejsa

Jeg har en svaghed for popcorn, men har lært at lave dem på en fedtfri måde. Jeg kommer simpelthen kornene, lidt vand og noget salt i en skål, og sætter microovnsfilm over og så i microovnen til de er poppet.

Jeg vil lige høre om det stadig er i orden en gang imellem som ekstra hygge til en film. F.eks. hvis jeg bruger urtesalt i stedet for mit almindelige havsalt.

Hvorfor skal man egentlig bruge urtesalt ved Lenes pricipper. Hvad gør det/gør det ikke i forhold til almen salt.

En anden ting som jeg har meget svært ved at undværer er lakrids. Nogle gannge kommer trangen simpelthen, og her vil jeg gerne vide om man f.eks må tygge på en lakridsrod for at dække den trang.

Tørrede frugt er ikke mig, da jeg syntes det er for sødt, så det har jeg svært ved at bruge som alternativ til ovenstående.

mvh.
Jannie

Rikke Jeppesen
01 Jul 2006, 12:00
Hej Jannie

Popcorn er syredannende, lige meget hvordan du tilbereder dem, så derfor er det ikke en god idé at spise dem i store mængder. Men du vælger selvfølgelig selv, om du vil skeje ud og hvor meget. Men det har selvfølgelig indflydelse på dit vægttab, hvis det er det, du er ude efter…

Vi spiser i Danmark generelt alt for meget salt, og for meget salt har dårlig indflydelse på kroppen, bl.a. binder det væsken i kroppen. I gennemsnit spiser hver dansker mellem 8 og 12 gram salt om dagen, og det er alt for meget. Tallet skal ned på 5 gram salt om dagen. For meget salt kan give helbredsmæssige konsekvenser i form af øget risiko for forhøjet blodtryk og dermed hjerte-kar-sygdomme. Det er især vigtigt for overvægtige personer, personer med forhøjet blodtryk og ældre mennesker, at de ikke spiser for meget salt.

Når du bruger urtesalt i stedet for alm. salt, så får du meget mindre, fordi der er ”fyldt op” med urter, som også giver smag. Så mængden af ren salt bliver altså mindre.
Det lyder som en glimrende idé at bruge lakridsrod som erstatning for almindelig lakrids.

Venlig hilsen
Rikke Jeppesen