PDA

Se fuld version : Smootie

AnetteAalb
17 May 2006, 23:07
Er der nogle fordele / ulemper ved at man drikker smootie flere gange om dagen, end kun om morgenen / formiddagen?

Jeg laver smootie kun af frugt - altså bruger jeg f.eks. friskpresset appelsinsaft til at lave det mere flydende med, eller druer, jordbær og den slags. Hvad kan man ellers tynde med? Mindes jeg så i et program, at man kunne bruge kokosmælk, eller var det soyamælk til at tynde med, er det helt forkert?

Er det "smart" / sundt at bruge bananer for meget?

Er der nogle steder på nettet, hvor man kan finde idéer til andre blandingsformer for smootid?

Venlig hilsen

Anette

Rikke Jeppesen
20 May 2006, 09:20
Hej Anette

Der er opskrifter på smoothies i "Lene Hanssons Kogebog" og i bogen "Du er hvad du spiser". Og du finder også nogle, hvis du klikker på fanebladet TV3 og så klikker på de forskellige deltagere. Så kan du se, hvad de har spist/drukket.

Det er bedst, især hvis du skal tabe dig, at du laver frugten udelukkende af frugt. Det er fint, at du bruger friskpressede safter som væde. Du kan evt. forsøge dig lidt frem med Dr. Voelkels frugtsafter (fåes i helsekostbutikker) - husk dog lige at tjekke, at der ikke er tilsat sukker. Du kan godt bruge f.eks. rismælk som væde, men det er altså bedst at holde sig udelukkende til frugten.

Da frugt indeholder masser af sunde vitaminer, mineraler og enzymer, så kan du sagtens drage fordel af at drikke smoothies også senere på dagen, og ikke kun om formiddagen. Men så skal du blot huske på kombinationsprincipperne, så du ikke blander dem med noget fra en anden gruppe. Og er det om eftermiddagen, så skal du huske, at hvis du har spist noget stivelsesholdigt til frokost, så skal der altså gå mindst 3 timer, før du drikker din smoothie. Og er det protein, du har spist til frokost, så er det 4 timer.

Bananer "fejler" ikke noget og kan spises på linie med al anden frugt.

God fornøjelse.

Venlig hilsen
Rikke Jeppesen