PDA

Se fuld version : Gravid -frugt og rismælk /mælk

Makke
14 May 2006, 18:22
Hej Lene/Rikke

Efter jeg er blevet gravid er jeg blevet enormt inspireret af TV3 programmet, og prøver så vidt muligt at leve efter reglerne, så den lille kan vokse sig stærk..:-)

Men nu læser jeg i en af de øvrige svar at Lene ofte bliver spurgt til graviditet og frugt om morgenen..

Jeg er meget glad for min daglige smoothie, men har ikke fået det førhen. Er det et problem?

Jeg synes ofte der er rismælk i opskrifterne fra Lene. Hvordan kan det være? Jeg har ofter A38 i mine. Er det skidt?

Jeg skal jo sørge for at få min ½ l. mælk dagligt.. -men mælk er protein holdigt ikke? - og dermed ikke altid lige godt, hvis jeg laver med med stivelse? eller gør det ikke noget med 1-2 glas mælk til maden.

Sidst, så kan jeg se i bogen "du er hvad du spiser", og Dit ansigt er dit spejl, at der kan være sammenhæng mellem min, efter graviditet, mere besværet vejrtrækning (har hvilende astma) og min øget mælkedrikning?
Jeg har fået urenhud på min side af næseboret og det kan jeg læse skyldes mejeriprodukter og problemer med bronchierne?

Men hvad er alternativet når graviditeten kræver ½ liter mælk dagligt?

Beklager de mange spørgsmål! Men tak for god inspiration!

Vh Makke

Rikke Jeppesen
14 Jun 2006, 11:57
Hej Makke

Hvis du har drukket din smoothie om morgenen nu i et stykke tid og ikke har haft problemer, så synes jeg da absolut, at du bare skal fortsætte med det. Vi plejer bare at sige, at når man er gravid, så skal man starte meget langsomt op med ændringerne og foretage en ændring ad gangen. Det er allerbedst kun at lave smoothie'erne af frugt og friskpresset frugtsaft, men hvis man alligevel bruger noget "mælk", så er det bedre med rismælk fordi den hører til stivelsesgruppen fremfor A38, som hører til proteingruppen.

Du har ret i, at hvis du spiser et stivelsesholdigt måltid, så passer mælk ikke hertil, da du jo så blander fra de to grupper, som ikke bør blandes.

Mht. den halve liter mælk, du skal have dagligt, så er det jo pga. kalken, at lægerne siger det. Men der kan som du selv er inde på, være mange problemer med mælkeprodukter - især for nogle mennesker, som er sarte herfor, og noget tyder jo på, at du er det.

Hvis man regner på det, så får du ca. 600 mg kalk fra ½ halv liter mælk. Den kalk kan du lige så godt få fra bønner, figner og grønne grøntsager. F.eks. er der 200 mg. kalk i 100 g. figner, 130 g. i 100 g spinat, 140 g. i 100 g kikærter og 210 g. i 100 g grønkål. Der er generelt kalk i de fleste grøntsager men mest i de grønne. Der er også masser af kalk i havregryn og fiberrigt brød.

Jeg håber, det kunne hjælpe dig. Du kan jo spørge din læge, om ikke det bare er pga. kalken, at du skal drikke den halve liter mælk..

Venligst,
Rikke Jeppesen