PDA

Se fuld version : Protein, stivelse eller neutral???

Carina
09 May 2006, 16:14
Hej og tak for dette geniale forum!

Jeg har dog lige et par (dumme?) spørgsmål, som jeg virkelig gerne vil have svar på.

Hvordan ser jeg ud fra en indholdsfortegnelse, om der er tale om protein, stivelse eller fedt? Mit umiddelbare bud er, at det udelukkende afhænger af, hvilken gruppe, der er flest gram af i varen, men er det rigtigt? Eller skal man se på, hvor der kommer mest energi fra?

Jeg spørger fordi jeg ikke helt kan følge Lene Hanssons bøger, da jeg er vegetar og for det meste også veganer - derfor er jeg jo nødt til en gang imellem at spise lidt "andre" varer end dem, der er opkrifter med i bøgerne (som jeg selvfølgelig har allesammen :-)).

Jeg ved at der er meget stivelse i banan, men er det så meget, at jeg bør undgå at blande det med soyamælk?...jeg er ikke vild med rismælk, så jeg vil helst kunne blende banan med soyamælk... Hvis der er så meget stivelse i, er det så ikke bedre slet ikke at spise banan sammen med anden frugt?

Jeg håber virkelig, at i kan få tid til at besvare mine spørgsmål, da jeg er lidt i tvivl om, om jeg nu gør det rigtige.

Mange hilsner

Carina.

Rikke Jeppesen
11 May 2006, 16:19
Hej Carina

Det er faktisk energi-mæssigt, at du skal regne ud, hvilken gruppe en madvare tilhører. Lenes beskrivelser i bøgerne skulle dog have alle varer med, men er det en bestemt vare, du er i tvivl om?

Banan er en frugt, og frugt bør jo ikke blandes med madvarer fra de andre grupper, men som du selv skriver, så er lige netop banan meget stivelsesholdig i forhold til anden frugt, så derfor må den gerne blandes med brød og andre madvarer fra gruppe B. Så det dur altså ikke at blande banan og soyamælk.

De venligste hilsner
Rikke Jeppesen