PDA

Se fuld version : Spørgsmål

Tina M
09 May 2006, 11:21
Jeg er lige gået i gang med forny dit liv på 8 uger. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal komme oven på brød. I skriver tit vegetar pålæg, hvad er det ? må man ikke spise kødpålæg og æg oven på brød længere ?
Jeg har svært ved at finde ud af hvordan jeg får mine børn med til vores nye liv. De er 4 og 6 år og ham på 6 er lidt kræsen. Han spiser ikke gerne grønsager, men dog vil han gerne have rå gulerødder. Hans favorit mad er boller med syltetøj på, men det kan han jo ikke spise hele tiden. Hvordan motivere jeg børnene til at spise lidt sundere ?

På forhånd tak

Mvh Tina

Lene Hansson
11 May 2006, 22:26
Hej Tina!

Det kan være svært at få børn til at spise sundt hvis de er vandt til ngoet andet, men det er ikke umuligt. Det er godt at du er klar til at gøre noget ved det, det vil du takke dig selv for mange gange, senere i livet når du ser hvad sund mad kan gøre for dine børn, mht. humør, sovevaner, indlæringsevner, sygdomme m.m....

Du kan f.eks. motivere dine børn, gennem dine egne ændrede spisevaner. Børn kopierer jo de voksne, så når de ser hvad du spiser, så vil de helt sikkert også prøve.

Det handler i virkeligheden meget om din holdning til sund mad og så om hvor fast du er i dine beslutninger om, at de også skal deltage.

Boller med syltetøj er ikke mad, det er gift for dine børn og du gør dem bestemt ikke en tjeneste, ved at give efter for deres krav. Du er med til at skabe en sukkerafhængighed hos dem og til sidst vil de ikke have andet end sukker og nul sund mad.

Jeg tror du skal starte langsomt med ændringerne, og tal så også med de andre i din familie, der har kontakt til børnene, så det bliver ens over hele linien.

Det er rigtigt at det er bedst ikke at kombinere stilvelser (brød) med protein (f.eks. ost), så du må prøve dig frem med kartoffel, avocado, tomat osv. og også tænke mere alternativt, og f.eks. lave pasta salat, tun salat etc...

Start med dig selv, mht kostkombinering og sørg så for, at børnene i starten bare får sund mad, uden at tænke på kombineringerne.

Held og lykke, du finder gode og nemme opskrifter og ideer til sunde madpakker og forkostretter i den nye bog "Kogebogen", som jeg udkom med i februar. Jeg har selv brugt forslagene til min egen søn, Sebastian.

Venlig hilsen

Lene Hansson