PDA

Se fuld version : færdigretter

milisa
23 Apr 2006, 20:21
hej!

jeg så i "du er hvad du spiser", at færdigretter åbenbart er det store no-no. men jeg forstår ikke helt hvorfor. selvfølgelig er der en masse fede færdigretter, men jeg mener det er tulip, der har færdigretter, hvor energiindholdet er ca 450 kJ/100 g og fedtenergiprocenten er på 30 % (fx deres frikadeller med grøntsager, kartofler og brun sovs. hvad er der galt i det?

Rikke Jeppesen
25 Apr 2006, 10:38
Hej Milisa

Det er ikke kun energi-indhold, der er vigtigt, når du gerne vil være sund. Og når man følger Lenes principper, så er det et vægttab og en livsstilsændring på den SUNDE måde, der er i fokus. Altså skal du ikke blot se på, f.eks. hvor meget fedt eller sukker, der er i et produkt, men også kvaliteten af fedt og kulhydrat - er det mættede fedtsyrer, er det hærdede fedtsyrer, er det langsomme eller hurtige kulhydrater mv.??
Det handler om kvalitet, og det handler i høj grad også om, hvilke tilsætningsstoffer, der er i, og hvor højt et vitamin- og mineralindholdet er. Og der går det altså ikke med færdigretter. De er helt næringsfattige på den måde, at vitamin- og mineralindholdet er meget lavt, og kvaliteten af det, der er tilbage er altså i bund. Og prøv at forestil dig, hvilke tilsætningsstoffer, der er brugt for at få produktet til at holde så længe, som det kan...

Derfor er færdigretter noget skidt.

Venlig hilsen
Rikke Jeppesen