PDA

Se fuld version : spiseforstyrrelser

Sille
21 Apr 2006, 20:05
Hej forum

Jeg er en "pige" på 32, som har lidt af diverse spiseforstyrrelser i godt et årti.
Jeg er godt klar over, at jeg er ved at være for gammel til den slags, men afhængigheden er sat ind for længe siden. Det har de sidste år drejet sig om overspisning med tilhørende opkastning, da man jo nødig skulle tage på.
Som I næsten kan regne ud, så ved jeg en masse om kost, og jeg kan sagtens sammensætte en sund ugeplan. Jeg følger den bare ikke, for jeg tager på hver gang jeg prøver. Mit store problem er ikke usund mad og tomme kalorier, nej det er mængderne. Og selv sund mad feder i de mængder, som jeg har vænnet mig selv til. Jeg skal nok lige tilføje, at jeg hverken er over eller undervægtig. Jeg vil naturligvid gerne tabe 5-10 kilo, men det vil alle med spiseforstyrrelser vel.
Hvordan kommer jeg ud af min onde cirkel og kan man "henvises" til en diætist eller har det intet med lægen at gøre?

mvh Sille

Rikke Jeppesen
25 Apr 2006, 10:33
Hej Sille

Når det drejer sig om spiseforstyrrelser, så er der ikke så meget, vi kan gøre for dig. En spiseforstyrrelse er jo noget psykisk - det er tankerne om mad (og andre ting), der får dig til at spise og overspise, så selvom der er nogle, der fortæller dig, hvad du skal spise, så hjælper det jo ikke. Det er jo også din erfaring. Du skal ind og arbejde med de tankemæssige problemer, og til det skal du jo opsøge en psykoterapeut. Du kan evt. prøve at henvende dig til Stolpegården, hvis du bor på Sjælland. De behandler alle former for spiseforstyrrelser.

Jeg vil dog til ovenstående tilføje, at når man følger Lenes principper, så skaber man en balance i krop og sjæl, som kan hjælpe én på vej væk fra sin spiseforstyrrelse. Det giver ro i både kroppen og i hovedet, når man får alle de vitaminer, mineraler og andre stoffer, som man har brug for. Men når du har døjet med det så længe og i den grad, som du gør, så kræver det psykolog-behandling.

Håber det kunne hjælpe dig på en eller anden måde.

De bedste hilsner
Rikke Jeppesen