Jeg er en mand på 35 år, der siden 20 års alderen, har lidt af allergi overfor kat og støv. Især i perioder hvor jeg drak meget kaffe var det slemt, det gør jeg ikke så meget mere. Jeg har en tendens til at blive oppustet og har meget vekslende afføring. Jeg spiser for det meste varieret, men nok lidt vel rigeligt af hvidt brød med ost og lidt "godt" altså basser til formiddagskaffen. Jeg vil gerne have et skub i den rigtige retning, men er ikke interesseret i at ændre hele min livsførelse.
N.J.
Lene Hansson
18 Feb 2006, 23:52
Hvidt brød er ikke meget andet end en gang melklister, det gælder også hvid pasta, hvid spaghetti og andre hvide kornprodukter, inkl. basser og wienerbrød. Hvidt brød kan virke forstoppende i dit tarmsystem og dermed give uregelmæssig afføring. Spis kun groft brød og helst rugbrød.
Det kan være du ikke kan tolerere gluten som især findes i hvedemel. For dem som ikke kan tolerere hvedemel, følger det ofte med, at de heller ikke er så gode til at fordøje ost. Især skæreost kan for nogle give fordøjelsesproblemer, vælg f.eks. kvark i stedet.
En dårlig fordøjelse af din mad, vil resultere i dårlig optagelse af næringsstofferne, hvilket på sigt kan betyde, at din krop ikke får de næringsstoffer den skal have, for bl.a. at holde dine slimhinder sunde. Hvis du er ryger, kan det også være årsagen til dit problem. Mange rygere er ikke klar over hvor skadeligt røg er for deres slimhinder og det er jo netop slimhinderne der i forbindelse med f.eks. pollen, støv m.m. er meget udsatte. De fleste former for allergi er begyndt med høfeber.
Tilsidst skal du vide, at både kornprodukter og ost er syredannende, dette er med til at ændre din krops indvendige Ph-værdi, hvilket også betyder en svækket krop, dårligt immunforsvar og grobund for bl.a. allergi.
Det vil være en fordel for dig, at ændre din kost til en mere basedannende kost, med mere frugt, grøntsager samt motion.