Se fuld version : Hvad spiser du til morgenmad?
Hvad spiser du til morgenmad?
Sofie Hesselbjerggaard
06 Feb 2012, 19:11
Hvis du spiser "Andet" til morgenmad, hvad spiser du så?
ummtwin
23 Feb 2012, 09:57
havregryn med skummetmælk
Sofie Hesselbjerggaard
23 Feb 2012, 14:03
Havregryn er rig på fibre og kan for nogen være et godt morgenmåltid for at føle mæthed frem til frokost, især hvis man ikke har mulighed for at spise mellemmåltider frem til frokosttid. Dog findes der ikke så mange vitaminer og mineraler samt enzymer til fordøjelsen i dit morgenmåltid og ønsker du at øge din sundhed og tabe dig, så kan du med fordel spise frugt om morgenen, de første 4 timer efter du står op (frem til frokost), da det er basedannende og dernæst også bidrager med gode vitaminer, mineraler og fordøjelsesenzymer til resten af dagens fordøjelse. Dernæst er det ikke krævende for din fordøjelse at nedbryde frugt og den energi, som din krop ikke skal bruge på fordøjelsen, kan den bruge på at tabe sig i vægt. Lav evt. en smoothie eller skær frugten i stykker og kom eks. hørfrøolie over (for at få essentielle fedtstoffer) og lidt vanlilje pulver – det smager dejligt.
Dertil indeholder frugt også væske – som du skal have 3½ liter af dagligt (hvoraf de 2 liter gerne skal være frisk vand).
birtematras@gmail.com
11 Apr 2012, 13:38
frugt, ananas, banan, knækbrød, ost
haha@skovmose.net
11 Apr 2012, 19:31
Det varierer. Men som regel altid noget med müsli og så enten med mælk eller yoghurt.
Nogle gange med ekstra grovvalsede havregryn. Nogle gange også med lidt chiafrø for ekstra omega-3 og fibre.
Dpansbo@gmail.com
15 Apr 2012, 16:59
30 gram havregryn (grovvalsede) med frosne blåbær og mandler. Hertil laver jeg en proteinshake med ca. 20 g. proteinpulver (chokolade) og skummet mælk. Det tror jeg giver de proteiner jeg skal bruge til at starte dagen godt ud, og giver en mæthedsfornemmelse som holder til omkring frokost.
630101505
23 Apr 2012, 15:23
Jeg spiser frugt
Sofie Hesselbjerggaard
24 Apr 2012, 13:43
Det bedste, du kan gøre for dig selv til din morgenmad, uanset om du følger kostkombinering eller principperner for syre/base balance til de andre måltider, er at starte dagen med et basedannende måltid.
Det kan være:
- Frugt, hel som den er
- Frugtsalat evt. med nødder og kerner og hørfrøolie
- Frugtsalat med avocado og bladselleri
- Friskpresset frugt- eller grøntsagssaft eller et mix af frugt og grønt
- Grøntsager
- Yoghurt naturel med frisk frugt og evt. nødder og kerner
- Smoothie af frisk frugt og evt. et syrnet mejeriprodukt (f.eks. A38 eller youghurt naturel)
Er du mere sulten i løbet af formiddagen, så hold dig til denne gruppe af fødevarer. Spiser du f.eks. kornprodukter til morgen, der er syredannende i kroppen, så sørg for, at der er dobbelt op med base til (gerne frugt, grønt eller salat).