PDA

Se fuld version : 30 kilo for meget

wii
19 Feb 2006, 01:42
Jeg er en "dejlig smuk" 49-årig pige, der vejer mindst 30 kilo for meget. Var i sin tid med til at afprøve slankepillen Let-igen. Tabte mig også, ca. 12 kg, men tog mindst 20 kg. på efter afprøvningen. Jeg har prøvet pulverkure, tabt mig lidt, prøvet dine mange bøger men her kommer dog mit store problem ind, jeg kan ikke overholde slankekure ret længe ad gangen.

Det gør mig trist og ked af det. Jeg er sulten, men ved dog ikke helt bestemt efter hvad. Har i gennem længere tid fulgt dine råd med at spise frugt indtil frokost og min frokost er også sund, det er gerne agurk, gulerod og ostetern blandet sammen.

Når jeg så kommer hjem, overfalder jeg køleskabet, tager nogle dumme ting, toast, ost o.s.v. når jeg så har spist det, var det egentlig ikke det jeg trængte til, jeg skal bare hele tiden have noget sødt. Hvordan kommer jeg ud af den dårlige vane?
Trunte

Lene Hansson
19 Feb 2006, 01:42
Mange overvægtige lider af vitaminmangel, selvom man måske ikke umiddelbart skulle tro det. Når kroppen ikke får den næring den skal have for at fungere optimalt, sætter den appetitten i vejret for at få mere mad. Næringsfattig mad giver dig måske en umiddelbar mæthedsfølelse og en hurtig lindring på din sukkertrang men i det lange løb kommer du til at spise mere end du forbrænder og så tager du på.

Ofte spiser man temmelig ensidigt når man har trang til noget sødt. Hvidt brød uden fibre, chokolade og mejeriprodukter foretrækker mange. I både chokolade og hvidt brød findes der mange kalorier, de kaldes også for tomme kalorier, fordi de ikke bidrager til andet end et sukkerfix. Blodsukkeret rutsjer op og ned og snart melder sukkertrangen sig igen.

Få lavet en vitamintest, den vil vise dig om du i virkeligheden mangler vigtige vitaminer eller mineraler. Gør du det, så kan du supplere med kosttilskud til du har dækket kroppens behov.

Prøv også at holde ved frugten om morgenen og spis kulhydrater til frokost (fiberboller, vilde ris, grov pasta, grønsager og salat).

Til eftermiddag når du kommer hjem fra arbejdet eller som en snack på arbejdet, laver du en skål med et lille mellemmåltid af f.eks. lidt reven gulerod med rosiner, æblestykker med skåret avocado, en sund grov kiks og agurkestængler.

Til aften kan du spise proteinrig mad, så som kylling, fisk m.m. med masser af salat og grøntsager. Er du sulten inden sengetid så spis en banan eller lidt tørret frugt.

Ligesom alkohol, tobak og andre stimulerende stoffer for nogle kan være en lindring af hverdagens problemer, kan mad for andre være en dulmende og trøstende hjælp.

Skyldes dine overfald på køleskabet i virkeligheden en psykisk ubalance, som kun du selv ved, vil det hjælp dig at kontakte en NLP terapeut, Psykolog eller psykoterapeut.