PDA

Se fuld version : Kronisk trang til søde sager

Helle Månsson
10 Apr 2006, 21:34
Hej allesammen
Jeg er ny i denne sammenhæng og har længe nydt godt af Lene`s tv udsendelser. De alvorlige konsekvenser og den 180 graders omlægning af kosten, har både sat en skræk i livet på mig, men også gjort mig opsat på selv at gå igang.
Jeg har selv igangsat et kostprogram hvor der er taget hensyn til trangen til søde sager, men også Vægtkonsulenterne har jeg gået til i et års tid. Der tabte jeg dog 5 kilo ialt.
Det store problem er ikke for mit vedkommende at spise sundt og fornuftigt. Mit problem er at jeg konstant har lyst til noget sødt og så går det galt. Hvad kan jeg gøre. Alle foreslag er velkomne.

Hilsen fra Helle

Rikke Jeppesen
21 Apr 2006, 11:12
Hej Helle

Når du har en "overudviklet" sød tand, så er det utrolig vigtigt, at du spiser fiberrigt. Det er den fiberrige kost, der skal stabilisere dit blodsukker, så du ikke kommer ned i de huller, hvor du så får den ustyrlige trang til sødt.

Det vil altså sige, at alle kornprodukter skal være grove - dvs. fuldkornsbrød, fuldkornspasta, brune ris. Intet hvidt stads! Desuden kan du have glæde af at spise tørret frugt som mellemmåltid. For det første smager det sødt, så det kan være en god erstatning på den måde, men samtidigt indeholder noget tørret frugt også chrom, som er et mineral, der kan hjælpe dig af med trangen til sødt. Du kan også vælge at tage chrom i form af et kosttilskud.

Du skal også holde dig langt fra alt, der indeholder kunstigt sødestof f.eks. cola light, da det kun vil fastholde dig i din trang.

Det kan for nogle være nødvendigt i en periode helt at udelade brød og pasta fra kosten. Måske en uges tid - så har man ligesom kæmpet sig igennem trangen, og den er blevet meget mindre.

Held og lykke.

Mvh
Rikke Jeppesen