PDA

Se fuld version : for LAV fedtprocent

ernæring og sundhed
05 Oct 2008, 13:31
Hej:)
Jeg døjer med uren hud i de perioder hvor jeg skulle have haft min menstruation. Jeg får dog ikke menstruation og har ikke haft det kontinuerligt i lidt over 1 år. Men op til menstruationen får jeg meget uren hud i ansigtet, på halsen og lidt på brystkassen. 1-1½ uge efter er det så småt næsten forsvundet igen, for at komme igen ca 1 md efter.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om hormonforstyrrelse efter p-pille stop. Jeg har siden dette indlæg fået målt min fedtprocent, som ligger på 12%! Jeg vejer 51 kg og fedtmasse i kg blev målt til 5,5 kg.

Min tese er, at jeg lider af mangel på fedtsyrer, deraf for lav fedtprocent? og at det er derfor min krop ikke kan gennemfører menstruationen. Kan den månedlige urene hud skyldes, at kroppen prøver at gennemfører menstruationen men alligevel ikke helt kan gennemføre den pga. fedtsyrer mangel??

Hvis ja, hvorfor får man bumser pga dette?? Dannes der affaldsstoffer under menstruationsprocessen eller hvordan?

Er simpelthen et stort spøgsmålstegn men vil så gerne den urene hud til livs - på en naturlig måde.

Hilsen Louise

Mette Borup Frandsen
13 Oct 2008, 09:55
Hej Louise

ja, jeg tror bestemt der er en sammenhæng mellem din lave fedtprocent og mangel på menstruation. For at der dannes det kvindelige kønshormon østrogen, så skal der være fedt, og 5,5 kg er ikke nok. Det er ldet samme man ofte ser med gymnaster der ligner små piger og som ikke har menstruation, fordi de er for tynde selvom de ofte er i tyverne.

Så du skal have flere af de gode fedtstoffer, og der får du fra mandler, nødder, avokado, fede fisk og olier. Sørg for at hølde olie over din salat, kom olie i din smoothie og spis masser af mandler og nødder dagligt. Du må også gerne spise en avokado hver dag.

En menstruation er en udrensning af underlivet. Det er sådan vi kvinder skiller os af med det ubefrugtede æg og kommer af med andre affaldsstoffer. Når du ikke menstruerer, så vil kroppen jo stadig af med affaldsstoffer, og en måde at komme det er gennem huden. Så det er derfor du får bumser i den periode, det er kroppens måde at komme af med affaldsstofferne på.

Så når du begynder at menstruere igen, så vil du højst sandsynligt ikke få så mange bumser længere. Ellers kan du sørge for at spise sundt og undgå sukker og dårligt fedtstof, for så vil der ikke være så mange affaldsstoffer der skal ud.

Håber det var lidt opklarende for dig :)

Venlige hilsner
Mette Borup Frandsen