PDA

Se fuld version : Min kæreste vil ikke høre om sundhed!!!!

DJ1508
10 Aug 2008, 22:12
Hej,
Jeg har været sammen med min kæreste i godt 6 måneder. Og jeg er sundheds freak i forholdet, vi er to modsætninger, han spiser alt det usunde og vil ingen gang røre en skål salat eller noget som helst med sundhed at gøre!! og når jeg ligessom prøver at fortælle ham at han ødelægger sig selv på den måde, som han spiser på, vil han ikke høre. Jeg har lagt mærke til efter et måltid skal han på toilettet og han får ondt i maven, hans hud i ansigt er fyldt med bumser, men han er ikke tyk og har ikke brug for at tabe sig.

Hvad kan jeg gøre for at nå ham, at den levemåde er forkert??, og det dobbeltmoralske er begge hans forældre er læge inden for fedme/hjertesygeplejske!!

Håber i kan hjælpe mig

Therese Søegaard
11 Aug 2008, 12:37
Hej!

Jeg kan godt forstå du bekymrer dig. Det lyder somom din kæreste ville nyde godt af en udrensning samt kostomlægning! Når dette er sagt, så er det ikke inden for din kontrol, hvordan din kæreste skal leve sit liv. Det er ham der træffer de valg der er rigtige for ham, og ingen andre. Uanset hvor gode intentioner du har og hvor velmenende din frustration er, så vil jeg mene du kommer længst med at lade ham spise det han vil spise.

Når hans forældre kender til konsekvenserne af usund kost, ved han nok godt hvad der vil være det sundeste for ham - hvorfor det er unødvendigt at fortælle ham om dette. Jeg tror han vil blive mere motiveret for at spise anderledes, hvis han til fulde mærker din accept af, at han gør hvad der er rigtigt for ham og at du ikke forsøger at tvinge ham til at ændre sig.

Du kan naturligvis sætte de grænser DU finder rimelige, som: at du spiser det han spiser, at du ikke vil lave usund mad... Hvis det skal være sådan at du laver mad til dig, og han laver mad til sig - så må det være sådan. Men tag snakken på et roligt og ikke konfliktsøgende niveua. Meddel ham blot, at du accepterer hans valg om at spise usundt og at han også må acceptere dit om at spise sundt. Slut fred og lav fælles regler for hvordan hverdagen kan hænge sammen med plads til jer begge.

Elsk ham for den han er, og ikke for det du ønsker han skal være. Så er jeg sikker på i finder et kompromis der fjerner frustrationen for både dig og ham.