PDA

Se fuld version : Systemisk sklerodermi

elinmyrvik
10 Aug 2008, 21:55
Hei!
Jeg er 40 år og bor i Norge. For 4 år siden fikk jeg diagnosen Systemisk sklerodermi med følgesykdommer Fibromyalgi og Sjøgrens. Etter det har jeg ikke vært i arbeid. Min hverdag har blitt vanskelig da jeg har mange plager (stiv hud over hele kroppen, nedsatt mage-/tarmfunksjon, lav kuldetolleranse og Reynards syndrom på hender og føtter, muskelsmerter, lavt energinivå, søvnproblemer og nedstemthet for å nevne noe). To ganger i året er jeg på undersøkelse for å sjekke eventuelle endringer i hjerte-/lungefunksjon da disse organene også kan angripes.
Medisineringen er for magesyre, muskelsmerter og blodåreutvidelse. Sykdommer har gradvis forverret seg på alle plan de siste 2-3 årene. Jeg prøver mentalt å forberede meg på at jeg aldri kommer til å fungere normalt igjen, men det er vanskelig da jeg alltid har vært veldig aktiv både på jobb og i fritiden.

Jeg har med stor interesse sett på TV-serien "Du blir hva du spiser" og har fått et bestemt inntrykk av at mat kan ha en avgjørende rolle for hvordan kroppen kan "reparere" seg selv og påvirke et sykdomsforløp i positiv retning. Dette ønsker jeg å få mer kunnskap om da jeg gjerne vil gjøre hva jeg kan for å bremse og aller helst lindre/fjerne noen av plagene jeg har. Dette er viktig ikke bare for meg selv men ikke minst for at jeg skal kunne fungere bedre i forhold til min mann og min sønn.

Jeg tenkte meg å starte med å utvide min horisont ved å lese noen av bøkene til Lene Hansson. I den forbindelse ønsker jeg noen tips på hva jeg bør lese, og gjerne også noen umiddelbare råd for kosthold som kan hjelpe meg nå i starten.

Håper noen av dere kan hjelpe meg og min familie til en bedre fremtid.

Mvh. EMy :)