PDA

Se fuld version : Gigt????

anelyni
03 Aug 2008, 14:23
Hej med Jer…

Jeg er en pige på 37 år. P.g.a. ondt i venstre knæ opsøgte jeg min praktiserende læge, - og vi blev enige om, at et vægttab ville være godt, - da overvægten muligvis kunne være forklaringen på smerten i knæet. Jeg vejede 1. april 84 kg, og vejer nu 70,5. Måden jeg har tabt mig på er en kombination af piller fra min læge, og total kostomlægning. Jeg er naturligvis meget glad for vægttabet, - men har desværre fået ondt mange andre steder end i knæet. I dag får jeg stærk smertestillende medicin (Fenacop Retard, 75 mg - Diclofenacnatrium) 2 tabletter 2 gange dagligt. Hvis jeg ikke tager pillerne har jeg ondt i ankler, knæ, albue, 2 fingre på den ene hånd og 1 finger på den anden hånd (fingrene hæver), nakke og bryst. Derudover bliver jeg ufattelig træt (hvis jeg ikke tager medicinen) - og synes også jeg får dårlig mave af den. Jeg har været hos reumatolog, - som ikke umiddelbart synes mine symptomer ligner gigt, - men er netop blevet scannet på de områder hvor jeg har ondt, - og venter nu svar fra reumatologen. Hvis jeg ikke tager medicinen kan jeg stort set ikke gå, da jeg har så ondt i knæ og ankler/fødder. Før vægttabet havde jeg kun ondt i venstre knæ. Mine blodsænknings-tal lå sidste gang på 54. Hvis reumatologen udfra scanningerne kan se at det er gigt, - vil jeg nok blive tilbudt noget MEGET stærkt medicin (vistnok kemo - det sagde hun til mig) - og det er jeg godtnok ked af at skulle tage.

I en af Lene Hanssons bøger har jeg læst, at kostomlægning muligvis kan hjælpe på mit problem også. Nu håber jeg i kan/vil råde mig til hvad jeg evt. kan gøre/forsøge. Jeg lever utrolig sundt. Til morgenmad spiser jeg smooties, - frokost; fedtfattigt groft rugbrød med magert pålæg, tomat, avokado, - aften; salat, grovpasta, magert kød/fisk. Derudover spiser jeg mange mandler.
Jeg har meget tiltro til at kost kan ændre, - og vil meget gerne følge jeres forslag til hvad jeg kan gøre.

Mange hilsner fra
Lykke