PDA

Se fuld version : motion

sofiesjov
21 Jul 2008, 23:08
Hej for 5 uger siden begyndte jeg at løbe hver 2 dag.. startede med 1 min en uge også videre.. nu er jeg oppe på 5½ min´s løb i træk, jeg synes det er underligt at jeg bliver forpustet af at løbe så langsomt i kun 5½ min, jeg hverken ryger eller drikker kaffe. .. og jeg har kun tabt mig ½ kg vil gerne tabe 5 kg så synes det er lidt underligt... kan I hjælpe mig?? nogle råd???

morgenmad: spiser jeg et grovflytes (de små) uden smør og med smelteost.
mellemmåltid: tit en banan, æble eller pære.
Middag 2 rugbrødder, med f.eks. makral og en med hamburgeryg.
så kan jeg spise en knækbrød med smelte ost igen lidt senere.
Aftensmad: alm mad, som kartofler, kød og sovs og lidt grøntsager til.

jeg spiser for det meste kun ususdt fredag og lidt lørdag. (som børnene) jeg har læst om jeres syre base, men synes det er svært når manden her hjemme ikke vil spise så sundt... jeg laver også smootis.. vil så gerne tabe mig. Jeg har en pølse mave/delle og lidt lår som jeg gerne vil af med.. så jeg har brug for hjællp, synes det ser så nemt ud i tv at de bare på 8 uger kan tabe 10 kg.. jeg er 176 høj vejer nu 72 og synes det er for meget selv om min BMI er som den skal være synes jeg ikke om mit udseene. Hjælp og tak for et godt forum... tak... hilsen den fortvivlede pige.

Trine Varming
22 Jul 2008, 21:06
hej Sofie.

Fortvivl ikke, du har valgt at være aktiv, og det er det vigtigste.
Du skriver, at du nu kan løbe 5 1/2 min i træk og stadig bliver forpustet. Når du bliver forpustet, træner du dine lunger, dit hjerte og kredsløb. Det er med til at forbedre din kondition, så du bliver mere udholdende og på sigt kan løbe længere og måske hurtigere. Så det er bare godt, at du kan mærke, at du vejrtrækningen bliver mere besværet, for så får du noget ud af træningen. Men kan da godt forstå din utålmodighed. Hvis ikke du har trænet før el i længere tid, skal kroppen lige vænne sig til den nye bevægelse.

Du skriver ikke noget om, hvor lang tid du er ude og løbe/gå og heller ikke om du laver andet motion.
For at øge din forbrænding må du øge dit generelle aktivitetsniveau i løbet af dagen. Der er cykling, powerwalk, svømning, dans el aerobics gode måder at øge konditionen på.
en hjemmeside, som jeg kan, anbefale er www.dourun.dk, hvor du kan finde inspiration til løb og specifikke løbeprogrammer.

Styrketræning er også en effektiv træningsform, der kan være med til at øge din forbrænding i de enkelte celler i kroppen. Hvis ikke du har mulighed for at træne i maskiner i fitnesscenter, er en elastik og en stor træningsbold gode og sjove redskaber. Specielt den store træningsbold er effektiv til at træne styrke og stabilitet omkring mave og ryg. Der findes utallige bøger og dvdèr, der giver øvelser og instruktion til brug af den.

Mht kosten vil jeg anbefale, at du spiser frugt el en smoothie om morgenen. Morgenmåltidet er det vigtigste, for at få god energi fra starten af. Du må gerne spise flere grøntsager i løbet af dagen og til dit aftenmåltid. Hvis du vil spise efter syre/base princippet, skal du undgå at spise kød og kartofler i samme måltid. dvs undgå at få stivelse og proteiner i samme måltid. Men masser af grøntsager til, specielt rodfrugter er mættende og fiberrige. Mht det usunde kan jeg anbefale mørk chokolade, så hellere lidt men af god kvalitet.

Derudover skal du have de sunde fedtstoffer, som avokado, nødder, olivenolie og rapsolie og skær gerne ned på fed ost og smør.

jeg håber, du er blevet inspireret ellers må du gerne skrive tilbage til mig..

held og lykke med træningen og kosten.

mvh Trine Varming