PDA

Se fuld version : Pilates træning

wii
19 Feb 2006, 01:36
Nu er sommeren ved at være ovre og jeg vil meget gerne i gang med noget træning, men er lidt i tvivl om, hvad jeg skal vælge. Jeg har i lang tid læst og hørt en masse om pilates træning, men jeg er ikke helt klar over hvad det går ud på. Er det noget for mig? Jeg har i længere tid døjet lidt med ryggen, og har gået til fysioterapi i lang tid, men det hjælper ikke rigtigt. Jeg er 38 år og har ikke dyrket motion i flere år. Håber I kan hjælpe mig og fortælle mig, hvor jeg kan træne pilates.
Hilsen Birgit, Odense

Lone Engsig
19 Feb 2006, 01:37
Kære Birgit,
Hvor er jeg glad for, at du har hørt en masse om pilates, for det er en super god motionsform, som jeg selv har undervist i gennem flere år. Som personlig træner og tidligere aerobics instruktør, kan jeg kun sige, at pilates træning er fantastisk og er kommet for at blive.

Pilates er en af de hurtigst voksende træningsformer og er udviklet af Joseph Pilates helt tilbage i 1880. Basisprincipperne i pilates træningen er at øge kropsbevidstheden, arbejde med kropsholdningen og vejrtrækningen samt styrke de svage muskler i kroppen. Målet med træningen er også at skabe harmoni og balance imellem kroppens mange muskler og led.

Øvelserne udføres langsomt og koncentreret og udføres kun mellem 6-10 repetitioner, med fokus på kvalitet og ikke kvantitet. Der arbejdes meget med sammenhæng imellem åndedrættet og mavemusklerne og både bækken, ryg og skuldre og nakke bliver stabiliseret. Muskelkorsettet omkring rygsøjle og talje er hele tiden i fokus.

Musklerne bliver lange og flotte, der opbygges styrke og udholdenhed og sammen med brug af åndedrættet opnås et stort velbefindende i kroppen.

Hvis du gerne vil prøve pilates træningsformen kan jeg anbefale dig at kontakte kursusafdelingen i DGIi-byen, hvor jeg selv underviser, du kan læse mere på www.dgi-byen.dk eller ringe på tlf.: 33 29 80 06 .Vi tilbyder 8-ugers pilatestræning på flere niveauer.
Håber pilates træningen bliver noget for dig!
Hilsen Lone Engsig
Personlig træner og pilatesinstruktør
for Lene Hansson