PDA

Se fuld version : har svært ved at holde mig fra søde sager!

Babita
30 Jun 2008, 20:39
Hejsa,

Jeg har lagt min kost om ved hjælp af Lene Hanssons principper og er rigtig glad for det. Jeg har overhovedet ikke svært ved at lave maden og jeg sammensætter desuden maden "rigtigt". :D

Til gengæld har jeg et problem hvad angår slik, chokolade og andre søde sager. Jeg har så svært ved at holde mig fra det og har svært ved at holde fast i at sige 'nej tak' når jeg er ude. Jeg er helt sikker på at jeg er afhængig af sukker, for ellers tror jeg ikke det ville være så svært for mig. Jeg spiser ikke meget sukker mere, men i og med at det ryger ned stort set hver dag (fx ca 50-100g lys chokolade), så ødelægger det jo lidt af alt det gode jeg ellers gør ved min krop.
Har i nogle råd/ideer til hvad der kan hjælpe mig??? :confused:

Hilsen Isabella :)

Therese Søegaard
11 Aug 2008, 11:51
Hej Isabella!

Hvor er det flot at du har omlagt din kost :) Godt gået!

Når du skriver til mig: "Jeg har så svært ved at holde mig fra det og har svært ved at holde fast i at sige 'nej tak' når jeg er ude." Så lyder det somom du ikke har kontrol over det du propper i munden. Dermed fralægger du dig også en del af ansvaret for at du fortsat spiser sukker og chokolade. Faktum er jo, at det kun er dig, og dig alene der styrer den arm der fodrer dig med usunde ting. Derfor vil jeg mene, at du VÆLGER ikke at holde dig fra det, og at du VÆLGER ikke at holde fast i 'nej tak' når du er ude!

Den gode nyhed er, at du kan vælge noget andet.... Nemlig: at holde dig fra det, og at holde fast i 'nej tak' :)

Det jeg vil råde dig til er, én gang for alle at træffe en beslutning om, ikke at spise sukker og chokolade fremover. Det er ikke nemt, men at vælge fra på én gang, vil gøre dig fri for at tage stilling og vælge fra eller til i hver enkelte situation. Når du har fulgt denne beslutning i et stykke tid (eks. et par måneder), vil du derefter kunne mærke at DU har kontrollen (og ikke sukkeret) og også kunne fornemme, i hvilke situationer du kan bløde op for beslutningen, og hvilke der fortsat skal være 'nej tak'.

Spørgsmålene er:
Hvor længe endnu skal du vælge ikke at have kontrol over, hvad du putter i munden?
Hvor længe endnu skal du 'lide' med den dårlige samvittighed over, at du ødelægger det gode du ellers gør for din krop?

Held og lykke!