PDA

Se fuld version : Mørk chokolade?

sbl
16 Jun 2008, 16:15
Hej,

Må man godt spise lidt mørk chokolade? jeg har fundet en med 86 % kakao, normalt når den er så mørk, bliver man også hurtigere mættet.

Jeg ved godt chokoladen hører til syre, men er det protein, stivelse el. neutral?

Hvordan finder man ellers ud af om en vare er protein, stivelse el. neutrael når man går ud og handler?

Venlig Hilsen

Susan

Maja Skov Hansen
24 Jun 2008, 13:55
Hej Susan,

Når du skal bestemme om en fødevare tilhører gruppen af stivelsesholdige, proteinholdige eller neutrale fødevarer, så kan du kigge på varens varedeklaration. Hvis indholdet af stivelse pr. 100 gram er større end indholdet af fedt og protein pr. 100 gram, så er det en stivelsesholdig fødevare.

Hvis indholdet af protein pr. 100 gram er større end indholdet af fedt og stivelses pr. 100 gram, så er der tale om en proteinholdig fødevare.

Endelig er en fødevare neutral, hvis indholdet af fedt pr. 100 gram er større ind indholdet af protein og stivelse pr. 100 gram.

Chokolade er, som du selv skriver syredannende og så tilhører det gruppen af stivelsesholdige fødevarer. Fedt- og energiindholdet i chokolade er meget højt, og jeg kan derfor ikke anbefale dig at spise chokolade andet end engang imellem, hvis du vil opnå et vægttab. Men hvis du vil have lidt sødt en gang imellem, så er mørk chokolade med et højt kakaoindhold et fint valg. Kakao har nemlig nogle gode egenskaber, så jo højere kakaoindholdet er, jo sundere er chokoladen. Et kakaoindhold på 86 % er højt, så det er meget fint. Kakao er rig på kobber, magnesium og jern og indeholder polyfenoler, som er kraftige antioxidanter, der kan forebygge kræft og hjertekar sygdomme.

Med venlig hilsen
Maja Skov Hansen