PDA

Se fuld version : Crohns sygdom + høfeber = kost?

Jarnsaxa
01 Jun 2008, 14:39
Hej,

jeg har fået konstateret Morbus Crohn, og med den sygdom følger mange 'allergier'. Jeg kan ikke spise: hvidløg, løg, kål, høje fedtprocenter, flødeholdige ting.
Desuden har jeg lige fået konstateret høfeber!

Jeg synes selv, at jeg lever meget sundt, og alligevel er mit immunforsvar i bund.

Har I nogle idéer til, hvordan jeg kan spise, så jeg har velvære i maven/tarmen samt at det går i spænd med min høfeber?

Mange tak for hjælpen.

P.s. om Crohns kan læses via google.

Caroline Fibæk
16 Jun 2008, 14:26
Kære Jarnsaxa,

Ja, inflammatoriske tarmsygdomme går ofte hånd i hånd med div. allergier og høfeber.

Det er vigtigt at spise forholdsvis vegetarisk, i hvert fald undgå de tungere kødtyper som svin og okse. Og det er utroligt vigtigt at holde sig helt fra de hurtige kulhydrater i mel, pasta, sukker, sodavand osv.
Spis desuden så naturligt og sund som muligt - dvs ud med halvfabrikata og junk food.

Tag gerne en god multivitamin og mineraltablet dgl, fx Spektro, Omnimin eller Multivitamin fra Pharma Nord.

Desuden vil du også have godt af et tilskud af mælkesyrerbakterier, fx Symbiolact som du kan se i shoppen.

Et tilskud af essentielle fedtsyrer, fx omega-3 fra Nordic Naturals, er vigtigt for alle inflammatoriske tilstande.

Der er mange ting man kan gøre i behandlingen af Mb. Crohn, men for at kunne give en mere individuel vejledning ville jeg blive nødt til at teste dig i Wellness Centret.

Mange venlige hilsner

Caroline Fibæk
Naturopath i Biologisk Medicin