Dorthebesand@hotmail
29 May 2008, 10:27
Hej
Min kæreste og jeg lever efter jeres principper, men min kæreste er ved at være godt spinkelt, skønt vi skiftevis træner styrketræning og kondi hverdag. Hvad kan han spise for ikke at tabe sig mere, og få nok protein til at bygge musklerne op med. Kan han evt spise noget protein efter træning? oghvor stor potion kød må han spise..
mvh Dorte
Trine Varming
12 Jun 2008, 15:35
Hej
Min kæreste og jeg lever efter jeres principper, men min kæreste er ved at være godt spinkelt, skønt vi skiftevis træner styrketræning og kondi hverdag. Hvad kan han spise for ikke at tabe sig mere, og få nok protein til at bygge musklerne op med. Kan han evt spise noget protein efter træning? oghvor stor potion kød må han spise..
mvh Dorte
hej Dorthe.
mht til kosten er det vigtig, når man både styrketræner og konditionstræner at få tilført energi nok, så man ikke forbrænder mere end nødvendigt.. som du skriver er din kærste blevet godt spinkel og muligvis har han tabt noget muskelvæv el har ikke fået opbygget sine muskler godt nok..
I følge anbefalingerne skal vi have 0.8 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag, men hvis man træner meget hårdt, kan det komme op på 1.4-2.0 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag....vi kan nemlig ikke lagre protein, som vi kan med fedt og kulhydrater, så det er vigtigt med en jævn tilførsel af det i løbet af dagen både morgen, middag og aften..så kan ikke sige præcist, hvor meget kød han skal spise. Det kommer an på, hvad han vejer.
Vigtige proteinkilder er selvfølgelig kød, bønner, linser, ærter, kikærter, fisk, æg, tofu og mælkeprodukter. Sojabønner, linser og hvide bønner har et meget højt indhold af protein.
Det er dog også vigtigt, at man efter en hård omgang træning får fyldt sine kulhydratdepoter op.. der er banan en god ide.. så bliver man også hurtigere klar til træningen dagen efter.
Derudover er restitution el hvile meget vigtig . Det er nemlig der, at musklerne bliver opbygget.
Mht til styrketræning skal der så meget vægt på, at man kan tage 8-12 gentagelser i træk, hvor man laver 2-3 sæt med lidt pause undervejs.. hvis man kan tage flere gentagelser end 12 bliver det mere udholdenheldstræning i stedet for styrketræning, og så bygger man ikke sine muskler op, så de fylder mere..
jeg håber det er svar nok, ellers må du gerne skrive igen.
mvh fysioterapeut Trine Varming