PDA

Se fuld version : kaffe

joan
26 Mar 2006, 12:37
Hej Rikke. Kan du fortælle noget om kaffens vikning ang mave-tarm systemet.
Jeg har drukket meget kaffe før, fra januar-marts har jeg udelukket drukket syre/base teen. Så for ca 3 uger siden kom kaffe hungeren over mig og jeg begyndte at tage en kop om morgen og senere også en kop om eftermiddagen. Her inden for de sidste par dage har jeg fået meget tynd mave igen, kan det være kaffen og reaktionen kan kommer efter et par ugersbrug?? For så er det slut med kaffen igen selvom den også har nogle gode egenskaber i sig...

Kærlig hilsen Joan

Rikke Jeppesen
04 Apr 2006, 11:26
Hej Joan

Hvis man drikker meget kaffe, er det korrekt, at det kan give diarré. Omvendt kan det pga. garvesyren også give forstoppelse, hvis man er en ivrig kaffedrikker. Men et par kopper om dagen burde ikke give dig problemer. Der er dog mange, der oplever, at kaffen kan sætte lidt gang i maven lige umiddelbart efter, de har drukket den.

Man kan generelt sige om kaffe, at den er syredannende og garvesyren i kaffen giver mere mavesyre. Desuden stjæler koffeinen i kaffen vigtige vitaminer fra kroppen, så det er vigtigt, at man ikke drikker kaffen i forbindelse med at man spiser frugt eller et andet sundt måltid. Drikker man eksempelvis kaffe om formiddagen, så er det bedst at vente ca ½ time, efter man har spist frugt. Så er du sikker på, at kroppen får lov at udnytte vitaminerne fra frugten, og at koffeinen ikke stjæler disse vitaminer.

Det er med kaffe som med andre nydelsesmidler - alt med måde!
Så hold dig til 2 kopper kaffe om dagen.

Venlig hilsen
Rikke Jeppesen