PDA

Se fuld version : Pco

isa74
27 May 2008, 08:59
Hej
Jeg lider af PCO og har tidligere tabt mig 17 kg, ved at undgå stivelse. Det skulle jo hjælpe at tabe sig, hvis man har pco, og ønsker at blive gravid. Desværre er det ikke lykkedes selv efter utallige ivf-behandlinger. Og nu er motivationen væk, og jeg har nu taget 10 kg på igen. Hvilken af bøgerne anbefaler I for at afhjælpe PCO og kan det overhovedet lade sig gøre. ? MVH Isa74

Caroline Fibæk
16 Jun 2008, 14:13
Kære Isa,

Der er bestemt meget at gøre mht PCO og kosten. Det er dog en myte at overvægt alene er årsagen til PCO, da rigtigt mange slanke kvinder også lider af det.
Det er vigtigt at leve så sundt som muligt, dvs:

-undgå rygning
-undgå kaffe
-undgå alkohol
-undgå sodavand og saftevand
-undgå slik, sukker, hvidt brød, hvid pasta etc
-undgå kemi i mad (fx tilsætningsstoffer, farvestoffer, pesticider etc)
-undgå dårlige fedtsyrer fra margarine, blandingsprodukter og præfabrikeret mad
-undgå stress

Spis tilgengæld masser af frisk frugt og grønt hver dag!
Tag gerne en multivitamin/mineraltablet, som fx Omnimin, Spektro eller Multivitamin fra PharmaNord og suppler med et fedtsyretilskud, fx Omega-3 fra Nordic Naturals.

Det er desuden vigtigt at være opmærksom på allergier eller andre ubalancer, fx hormonelle ubalancer. Her kan man hjælpe kroppen i balance med tilskud af urter og homøopati. Et VEGA-helbredstjek kan være en god idé til at klarlægge dette.

Jeg vil anbefale dig at læse Sund og slank på 8 uger.

Håber det kan hjælpe dig i den rigtige retning. Rigtig megen held og lykke herfra :-)

Med venlig hilsen

Caroline Fibæk

Naturopath i Biologisk Medicin