PDA

Se fuld version : "håndtag" øvelser ?

ChrisKJ
23 May 2008, 21:47
Hej

Jeg så et afsnit af "Du er hvad du spiser" hvor en ung pige på 19 år klagede over hun havde håndtag, jeg kan ikke rigtig huske hvor længe og hvor mange gange i ugen Lene sagde hun skulle lave de øvelser for at mindske problemet? og om man også skulle ligge på maven eller om det kun var på ryggen.. jeg så desværre ikke slutningen :(

døjer selv med de trælse håndtag og vil bare gern af med dem nu hehe :)
venter spændt på svar

Trine Varming
12 Jun 2008, 15:49
hej Chris.

mht øvelser for "håndtagene" i siderne er det vigtigt at træne både ryg, mave og talje, så du kommer hele vejen rundt. Gode øvelser for tajlen er, hvor du ligger sideliggende helt lige og strakt ud. du kan evt støtte med den ene hånd frem foran dig, hvis det er svært med balancen.. så løfter du benene samlet lidt op fra underlaget mens resten af kroppen bliver i gulvet. hvis det bliver for nemt, kan du løfte overkroppen med op, så du laver en lille sidebøjning i kroppen. Det er en god pilates øvelse, som kræver balance og koordination, samtidig med at du stabiliserer omkring din mave og ryg..

Mht til gentagelser vil 10-15 være helt fint ,hvor du laver 2-3 sæt.. dvs 10-15 i træk med lille pause inden du laver et sæt igen.

En sidebøjning kan også laves stående, med det kræver, at du har håndvægt el en elastik i hånden, så der bliver noget modstand. ellers er en stor træningsbold klart at anbefale, idet du træner både styrke, balance og stabilitet, som er godt for ryg, mave, tajle og bækkenbund..

Jeg håber , det var svar nok, ellers må du gerne skrive tilbage igen...god fornøjelse med øvelserne.

mvh Fysioterapeut Trine Varming