PDA

Se fuld version : Så svært ved at tage mig sammen.

Elisabeth18
23 May 2008, 18:22
Jeg er ulykkelig, fordi jeg på knap et år har taget 10 kg. på.
Mit bmi ligger i den tunge ende af "normalvægtig" - så jeg er ikke desideret overvægtig men slet ikke slank. Jeg er kun 155 høj og vejer 62 kg - det lyder måske ikke af meget, men i fht. min højde er det for meget. Jeg har også altid været ret slank, hvilket gør det så svært for mig, at jeg har taget på - derfor bliver jeg nødt til at tabe mig igen.
Mine tøjstørrelser er steget og steget og jeg bliver så ked af det når jeg ser gamle billeder af mig, eller finder noget gammelt tøj, fx. et par bukser som jeg ikke engang kan få op om lårene nu. :(
Jeg har ændret mine kostvaner utroligt mange gange, og har ofte tabt et par kg. på et par uger, men så er jeg faldet i igen. Jeg ved rigtig meget om kost og motions nødvendighed, og man kan sige at jeg har alle odds med mig, for at tabe mig det jeg vil.
Men det er som om jeg bare ikke kan holde mig fra de søde sager, og slet ikke har lyst til det sunde.
Jeg har absolut ingen selvtillid mere, og jeg går kun i lange bluser der kan dække min mave, bagdel og lår mest muligt.
Det er også gået ud over forholdet med min kæreste fordi jeg ikke bryder mig om at blive rørt ved fx. maven mere. Jeg hader simpelthen synet af min egen krop, og det er lige meget hvad mine venner/kæreste gør/siger, for at muntre mig op.

Jeg er vred på mig selv, fordi jeg ved lige hvad det er jeg skal gøre, for at tabe mig, men problemet er, at jeg bare ikke kan "tage mig sammen" og få det gjort :confused:
Desværre har jeg nok også svært at tabe mig, fordi jeg generelt ikke spiser kød, så jeg får ikke de proteiner jeg har brug for.

Findes der et godt råd, som måske kan motivere eller hjælpe mig?

Hilsen en der er ret fortvivlet.
Elisabeth

Therese Søegaard
16 Jun 2008, 12:49
Kære Elisabeth.
Jeg håber dette svar kan hjælpe dig.
For at et vægttab varer ved, er det vores erfaring dette skal ske, ikke som et resultat af en 'slankekur' men som resultat af en livstilsændring. Som du beskriver, ved du meget om hvad din ændring vil indebære, og hvordan du kan lykkes... Men som du skriver, mister du lysten til at gennemføre, og falder tilbage i de gamle mønstre. Jeg vil mene du endnu ikke er kommet i mål, fordi du ikke endeligt har besluttet dig for at gennemføre. Min erfaring er, at så længe du lever imellem de to beslutninger; at ændre din livsstil eller ikke at ændre din livsstil, vil du ikke trives og tynges af konstant 'dårlig samvittighed'. Og DET er der ingen mennesker der er tjent med.

Mit råd til dig er derfor: Få truffet en beslutning du kan finde ro ved! Enten accepterer du dine ekstra kilo og vil med tiden elske dem, eller også går du efter livsstilsændringen og vil også med tiden elske denne. Du kan eventuelt få hjælp til at se på, hvorfor det er svært for dig at træffe beslutningen ved at konsultere en coach.

Det ER svært at tabe sig, det ER svært at opretholde motivation og det ER hårdt arbejde at ændre sine vaner og sin livvstil. Til gengæld ER det også det hele værd - fordi du ender med at få mere glæde og overskud til at være den bedste udgave af dig selv!

Held og lykke med beslutningen ;)