PDA

Se fuld version : Alle måltider hver dag? Og chokolade, selvfølgelig :)

svenstrup
01 May 2008, 03:25
Hej

Jeg har lige købt "slank og sund på 8 uger" og glæder mig til at komme igang, men jeg har et spørgsmål i den forbindelse, da jeg er ikke bekendt med principperne omkring syre/base balance.
Mit spørgsmål går på, om det er nødvendigt at spise alle måltider hver dag, hvis det skal have den ønskede effekt, som er at tabe de der 5 kg, som er så svære at slippe af med, og så i øvrigt forbedre min fordøjelse, lidt uren hud og diverse andre småting.
Grunden til, at jeg spørger, er at jeg ofte er i tidsnød, og som regel kun får lavet enten aftensmad eller frokost i løbet af en dag. Morgenmad og mellemmåltider får jeg dog stadig, men af de 2, for mig at se, mest tidskrævende måltider får jeg ikke så tit lavet begge to samme dag. Løsningen vil ofte være, at jeg nøjes med noget hurtig mad til det ene måltid, f.eks. gulerødder eller andre grøntsager for ikke at skulle stå i køkkenet i lang tid og tilberede et måltid.
Kan jeg kompensere for dette på nogen måde evt. ved at spise frokosten på dag 1 og aftensmaden på dag 2? Eller er der andre kombinationsmuligheder, der ville være bedre?
Jeg håber, mit spørgsmål giver mening, ellers er I meget velkomne til at kontakte mig for at få en uddybning.
Og så lige et lille tillægsspørgsmål: Jeg er meget glad for mørk chokolade (86% kakao). Kan jeg fortsætte med at spise et stykke af det om dagen, eller ødelægger det det hele?

På forhånd tak.

Mvh. Louise Svenstrup

Maja Skov Hansen
05 May 2008, 15:22
Hej Louise,

Du kan sagtens overholde syre/base balancen uden at følge bogen slavisk, og det er absolut ikke nødvendigt, at du hver dag får både frokost og middagsretten fra bogen. Du kan fx gøre det, at du laver dobbeltportion af aftensretten og så spiser resterne som frokost dagen efter, på den måde har du en meget nem og hurtigt frokostret, som stadig overholder syre/base balancen.

Det er vigtigt at du får nok at spise hver dag, så hvis du vælger at "springe" frokosten eller aftensmaden over, som du skriver du af og til gør, så skal du sørge for at få mange mellemmåltider i løbet af dagen. Hvis kroppen får for lidt mad, så nedsættes stofskiftet og det taber man sig ikke af - tværtimod kan det blive sværere at tabe sig.

Mht. chokolade, så lad være med at spise det hver dag, hvis du gerne vil opnå et vægttab. Chokolade, uanset om det er hvid, mælke- eller mørk chokolade, har et højt energi- og fedtindhold. Mørk chokolade af en god kvalitet er dog et fint valg, hvis du skal forkæle dig selv en gang imellem, fordi det indeholder antioxidanter og mineraler.

Med venlig hilsen
Maja Skov Hansen