PDA

Se fuld version : hormonforstyrrelser efter graviditet

knudsen77
30 Apr 2008, 23:30
Hejsa

Jeg er i den lykkelige situation at jeg fik den dejligste dreng for 3 måneder siden. Skønt *S* dog er der nogle små skår i glæden - sikkert små ting for andre men hold op det fylder for mig.

Under min graviditet gik mit hormonsystem fuldstændig basærk... jeg fik mange bumser på ryggen, hagen og halsen - ikke just charmerende.... hmmm men hva - de forsvinder jo igen når jeg har født tænkte jeg.... NEJ,..... det har de så ikke gjort... HJÆLP... hvad kan jeg gøre. Min hals ser forfærdelig ud - ryggen er nogenlunde men min hals... er total grædefærdig over det.

Desuden er min chokoladetrang bare taget til i styrke og jeg kan slet ikke styre det mere. virkelig frustrendende... jeg kan ligefrem få rysteture og MUST HAVE CHOKOLATE fornemmelsen om aften - faktisk lige efter vi har spist aftensmad... hvad kan jeg gøre. Det fylder bare så meget for mig....

Håber du har et godt råd - eller et stort spart i måsen til mig så jeg kan "spænde hjelmen" og få fat i de gode vaner jeg havde inden jeg blev gravid.

Mange hilsner
Sus

Caroline Fibæk
14 May 2008, 16:57
Kære Sus,
Ja, der er selvfølgelig en stor sammenhæng mellem det man putter i munden og hudens udseende :-) Det er vigtigt at du undgår junk food, lyst brød, pasta, kage, sodavand, sukker og slik.
Derudover er det vigtigt at få et tilskud af de essentielle fedtsyrer, specielt fedtsyren GLA er god til huden. Du kan finde en rigtig god fiskeolie i vores netshop, Complete omega 3-6-9 hedder den http://www.lenehansson.dk/Default.aspx?ID=142

Min erfaring med kvinder i perioden efter en graviditet er at de ofte lider af forskellige hormonelle problemer, simpelthen fordi graviditet og fødsel er en enorm udfording for kroppen. Derfor skal der gøres noget aktivt for at vende tilbage til den gamle krop.

Det lyder på mig som om din lever er overbelastet - det er nemlig leveren som skal nedbryde alle de hormoner man danner under graviditeten.

Din chokoladetrang kan skyldes et ustabilt blodsukker, men kan også være et tegn på gærsvampen Candida albicans mm.

Hvis du stadig ammer skal du dog være opmærksom på ikke at bruge noget urtemedicin og ikke starte en udrensningsprocess i kroppen.

Men du kan altid tage et godt vitamin/mineral-tilskud og et tilskud af essentielle fedtsyrer.

Jeg håber det bliver bedre, ellers må du komme ind til er vega-helbredstjek så vi kan gøre noget ved det :-)

Mange venlige hilsner

Caroline Fibæk