PDA

Se fuld version : Svedproblemer

Lathisia
21 Apr 2008, 23:15
Hej herinde:)

Jeg tænkte på, hvad man kan gøre for mindske sin svedproduktion? Det har aldrig været et problem for mig før, og først her inden for det sidste halve år er det blevet rigtig slemt! Bare jeg cykler en kilometer, løber der perler af sved ned fra min pande, og jeg kan mærke det løber ned af siden og maven på mig, når jeg så sidder stille. Jeg må ALTID skifte trøje, når jeg kommer hjem fra arbejde, fordi der er en kæmpe plet på det øverste af min ryg. Selv på overlæben sveder jeg voldsomt og pudsigt nok slet ikke under armene - der er jeg mærkeligt nok altid helt tør.

Kan man gøre noget ved det, spise noget bestemt, komme babypudder på?
Jeg skriver, fordi jeg husker et afsnit af "Du er hvad du spiser", med en mand, der også svedte helt vildt - og også i ansigtet, uanset om han sad stille, var nervøs eller løb.

Det er virkelig en belastning for mig, så jeg håber, der er noget at gøre:( Hvad var det der gjorde, at manden i det afsnit fik sin svedproduktion mindsket?

Caroline Fibæk
25 Apr 2008, 15:56
Kære Lathisia,
Som jeg læser din beskrivelse lyder det som om du lider af universel svedtendens. Du sveder altså over hele kroppen.
Og det kan der være mange årsager til. Du skriver ikke så meget om dig selv, fx din alder? Øget svedtendens er jo fx en kendt gene ved overgangsalder. Øget svedtendens i overgangsalderen kan ofte lindres med salvie the.

Andre grunde kan fx være:

For lav pH-værdi i kroppen (altså en syre-belastning)
Nedsat evne til at afgifte kroppen
Stress
Mangel på D-vitamin
Mangel på essentille fedtsyrer
Overdosering af B-vitamin
Betændelse i tandrødder
For højt stofskifte
Diabetes

Endelig kan krydret mad, alkohol og tobaksrygning stimulere kroppen til at svede mere.

Jeg ville blive nødt til at lave et VEGA-Helbredstjek på dig og høre mere om dine symptomer for at kunne rådgiver dig yderligere.

Mange venlige hilsner

Caroline Fibæk