PDA

Se fuld version : Galdeblære

Regina Filangie
20 Apr 2008, 12:17
Hej

Jeg fik for et par år siden fjernet min galdeblære, da jeg havde haft kraftige smerter pga. galdesten. Dengang var jeg normalvægtig og fik det i en ung alder (21), hvilket vist falder udenfor normalen ifm. galdesten.

Jeg har på de sidste 2 år taget 10 kilo på, og til trods for at jeg spiser meget sundt og dyrker motion 4-5 gange om ugen, sker der ikke rigtig noget rent vægtmæssigt. Hvad jeg kan forstå efter at have læst lidt omkring på nettet er at man efter fjernelse af galdeblæren skal være meget opmærksom på sit indtag af fedtstoffer. Det jeg ville høre jer om er, om der er nogen bestemte fødevarer der måske kunne gavne mit tilfælde og om der er nogle jeg bevidst skal undgå. Noget der måske kan sætte gang i forbrændingen på en anden måde.

Med venlig hilsen

Tanja

Caroline Fibæk
14 May 2008, 13:36
Kære Tanja,

Det kan være svært at sige om fjernelsen af din gladeblære har noget at gøre med din vægtøgning. Det kan også have at gøre med dit stofskifte, candida albicans og flere andre ting. Det vil man kunne opklare ved et vega-helbredstjek.

Men det er korrekt at det kan blive svært at fordøje fedtstoffer, da galdeblæren er det sted, man opbevarer galde. Når man spiser et fedtholdigt måltid frigives en masse galde på én gang - men når man har fået fjernet galdeblæren siver galden bare lidt hele tiden. Det betyder at du skal undgå store fedtrige måltider - specielt animalsk protein. De gode fedtstoffer, såsom fiskeolie, olivenolie, avocado, nødder og kerner skal du tilgengæld stadig sørge for at spise.

Det er svært for mig at sige hvilke fødevarer du skal undgå uden at have set dig, men du skal selvfølgelig holde dig fra slik, sukker, kager, hvidt brød og pasta som alle andre også bør.

Grøn the ekstrakt (http://www.lenehansson.dk/Default.aspx?ID=142) skal efter sigende have en god effekt når man gerne vil tabe sig.

Rigtig meget held og lykke.

Venlig hilsen

Caroline Fibæk