PDA

Se fuld version : Colitis

Meike
11 Apr 2008, 12:35
Hej

Jeg er en ung kvinde på 24 år som for ca et år siden fik konstateret colitis. Den har kun været i udbrud to gange siden, men jeg havde alligevel altid ondt i maven hver gang jeg havde spist. Det var jo ganske irriterende - særligt når lægerne ved så lidt om sygdommen, som de gør.

Så for 4 uger siden købte jeg "Forny dit liv på 8 uger" og synes det er en helt fantastisk bog. Jeg elsker at lave mad efter den. Jeg har heller ikke længere ondt i maven, når jeg har spist.

Jeg læste bag i bogen at man skal undgå okse/svinekød og mælkeprodukter hvis man har colitis (hvilket man jo gør helt automatisk, når man lever efter Lene Hanssons bog), og så noget med at man skal få tjekket sølv i tænderne. Så alt dette gør jeg naturligvis.

Men mit spørgsmål er så: er der andre ting, som er sundt at gøre, når man har colitis? F.eks. bestemte vitaminer/fødevarer som man skal have ekstra af eller mindre af? Og har I nogle teorier om den sygdom, som lægerne måske ikke har?

På forhånd tak! Og tak for en god bog!

Mange hilsner fra Meike.

Caroline Fibæk
14 Apr 2008, 14:41
Kære Meike,

Colitis Ulcerosa er en inflammatorisk tilstand i tyktarmen - man mener at inflammatoriske tarmsygdomme skyldes en kombination af ændringer i tarmfloraen, immundysfunktion og genetisk disposition. Desuden kan stress være med til at trigge et udbrud, da stress nedsætter tarmens slimhindebeskyttelse.

Der kan være flere årsger til Colitis Ulcerosa og derfor er behandlingen også individuel.
Men årsagen er relateret til nedsat barrierefunktion i tarmen og der er også ofte en eller flere fødevareallergier eller intolerancer involveret. Flere studier viser fx at patienter med Mb Crohn eller Colitis Ulcerosa ikke tåler kulhydrater, specielt ikke dem som findes i fast food og slik. Der er desuden i befolkningsundersøgelser fundet sammenhæng mellem et højt indtag af letoptagelige kulhydrater, stivelse og sukker og udbredelsen af inflammatoriske tarmsygdomme.

Derudover mangler patienter med Colitis ofte den essentielle omega-3 fedtsyre og ofte ser man også et problem med næringsoptaget, specielt ser man mangler på A-vitamin, C-vitamin, D-vitamin, B12, folin, magnesium, jern, kalium, og zink.
Der kan også være en ubalance i mikrofloraen i tarmen, fx svamp, skadelige bakterier eller parasitter.
Og ofte ser jeg en kombination af ovennævnte faktorer .

Det bedste du kan gøre er at finde en god behandler som kan teste sig frem til hvad der trigger tilstanden hos dig, fx med et VEGA Helbredstjek.

Jeg håber du kan bruge svaret.

Mange venlige hilsner

Caroline Fibæk