PDA

Se fuld version : Galdesten

Lene Madsen
22 Mar 2006, 22:09
Hej Lene.

Håber virkelig at du kan hjælpe mig med et par gode råd, da jeg lige har fået konstateret galdesten. Jeg ville jo helst undgå operation, og da kosten spiller en stor rolle for at undgå anfaldene, håbede jeg på at du kunne give nogle retningslinier for hvordan man skulle sammensætte kosten.
Jeg er overvægtig og vil gerne tabe mig og har også købt din bog, men samtidig har jeg også hørt at man ikke må tabe sig for hurtigt, da det kan udløse nye anfald! stemmer det overens med dine erfaringer?

Tak for nogle knald gode og meget inspirerende udsendelser på tv3, glæder mig til de nye afsnit.

på forhånd tak
Lene Madsen

Rikke Jeppesen
24 Mar 2006, 11:23
Hej Lene

Når man er overvægtig, har man større risiko for at få galdesten. Det er desværre tilfældet for dit vedkommende. Der er risiko for forværring eller nye anfald, når man taber sig. Det har du forstået rigtigt, men det er "kun" så længe vægttabet står på.
Det er vigtigt, at du undgår mættet og animalsk fedt, og at du spiser fiberrigt, dvs. masser af frugt og grønt, og når du spiser kornprodukter, at det så er den grove udgave.
Du kan sagtens få glæde af at leve efter Lenes principper. Hvis du er nervøs for, at vægttabet går for hurtigt og derved vil udløse anfald, så kan du spise grove kornprodukter til morgen og så spise et par stykker frugt op ad formiddagen, istedet for kun at spise frugt de første 4 timer af dagen eller indtil frokost.

Held og lykke med det.

Venligst,
Rikke Jeppesen