PDA

Se fuld version : Astmaeksem

EvaMaj
31 Mar 2008, 21:58
Min dejlige datter på 16½ år havde som barn, 0-5 år, astmaeksem/børneeksem/prurigo besnier/atopisk dermatit de helt klassiske steder i knæhaser, albuebøjninger, bag ører og i ansigtet. Så var det i ro i flere år, dog med klar tendens til hudtørhed. Da hun lige var fyldt 15 år fik hun et voldsomt anfald i hele ansigtet og pludselig har hun udtalt håndeksem med væskefyldte papler, som efter brist udvikler sig til dybe sår og revner - det er især udtalt når hun har haft fugtige hænder.
Vi var da til en expert (hudlæge) som vi fik anbefalet via privat sundhedsforsikring. Efter diverse undersøgelser, udvidede priktests og podninger var han ikke i tvivl: hendes astmaeksem er opblusset i forb. med pupertet og hun skal forberede sig på diverse fede cremer og steroider i forskellige doser og HÅNDEKSEM ! resten af livet !! Jeg har endnu ikke opsøgt alternative muligheder - vil først rådføre mig her, da jeg ved at LH selv har erfaringer og måske har fået flere efter hendes konsultationer. Min datter er HELT ude af den. HJÆLP ! HVordan hjælper jeg hende ???

Caroline Fibæk
04 Apr 2008, 11:53
Hej EvaMaj,

Der kan være mange grunde til at nogle børn udvikler børneeksem, eller Prurigo Besnier. Eksem er ikke en sygdom i sig selv, men et symptom på en ubalance et sted i kroppen.

Ofte er barnet allergisk over for en eller flere ting, som fx æg, mælk, gluten, chokolade, soja eller nødder.

En sund og velafbalanceret tarmflora er meget vigtigt for huden og er med til at modvirke allergi og eksem. Derfor er det vigtigt at finde ud af om din datter fx har candida.

Meget tyder også på at mennesker, som lider af eksem og/eller allergi mangler
essentielle fedtsyrer som EPA og GLA -specielt sidstnævnte er meget vigtig for huden. Du kan finde en rigtig god olie med disse fedtsyrer i shoppen http://lenehansson.dk/Default.aspx?ID=142&ProductID=PROD283

Det er også vigtigt at spise meget sundt og få tilført rigeligt med bioflavonoider og antioxidanter fra frisk frugt og grønt. Og samtidig undgå for meget animalsk fedt, da det fremmer allergi og eksem.
Vitamin A, C, E samt zink og svovl er meget vigtigt for børn (og voksne) med eksem.

Undgå at smøre eksemet med lanolin- og paraffinholdige cremer. Brug en god økologisk creme uden parfume eller tilsætningsstoffer.

Jeg vil forslå et VEGA-Helbredstjek for at afsløre evt allergier, vitamin- og mineralmangler mm.

Jeg håber du kan bruge svaret.

Mange venlige hilsner

Caroline Fibæk