PDA

Se fuld version : Forlængelse af "vægttab contra medicin"

blondeshavemorefun
24 Mar 2008, 23:40
Hej Caroline Fibæk.

Tak for dit svar.

Jeg har et par enkelte spørgsmål til dine svar.

1. Ud fra hvilke kriterier vurderer du at jeg muligvis har et prolem med at nedbryde maden ordentligt så jeg ikke optager næring nok ??

2. Hvad kan jeg gøre ved punkt 1, hvis det er tilfældet ??

3. Du skriver at jeg skal drikke meget friskpresset juice - dog ikke fra kartonen. Er det ok. at købe de hundedyre juicer der leveres i plastflasker og som reklamerer med at de er friskpressede og uden konserveringsmidler ( Føtex har dem dem f.eks. ) ??

4. Du skriver at " længere tids mineralmangel kan også give problemer med dit basalstofskifte". Ud fra hvilke kriterier vurderer du at jeg har mineralmangel ??

Venlig hilsen Bettina

P.S. Nu bor jeg i sønderjylland. Hvor henne kan jeg få taget en "fedtprocentmåling" og en "Vega helbredstest" ?? :D

Caroline Fibæk
25 Mar 2008, 11:01
Hej Bettina,
Jeg tænker at en af de mulige grunde til manglende vægttab kan være, at du måske har et problem med at nedbryde maden ordentligt. Det er noget jeg ret ofte ser hos klienter, som tager mavesyreneutraliserende medicin. Mavesyren skal vi bruge til at "findele" maden med, så den lettere kan optages senere i fordøjelsen.
Måske kunne det være en idé at undlade speltbollen om morgenen og leve helt efter Lenes principper? Der er nemlig ret meget stivelse i en speltbolle og det neutraliserer mavesyren. Du kan fremme fordøjelsen ved at spise meget ananas, papaya og mango og drikke lidt citron i vand om morgenen. Hvis du føler du "mangler noget" til din morgenmad, kan du jo forsøge dig med forskellige nødder, fx mandler og paranødder. De giver god mæthed og er rige på de gode fedtstoffer, protein og mineraler.
Juice skal man selv presse - ellers er det bedre at spise frugten hel, evt lave frugtsalat. Grunden til dette er at juice i karton altid er pasteuriseret - dvs opvarmet til min 80 grader. Det slår de fleste vitaminer og mineraler "ihjel" og så har man faktisk bare frugtsukker tilbage.
Det lyder som om du har lidt af mineralmangel gennem længere tid, når du fortæller om hvordan din kost var for 5 uger siden og den medicin (inkl. p-pillen) du tager. Raffinerede fødevarer som slik og kager stjæler mange næringsstoffer, inkl mineraler fra kroppen. Psykisk stress, som angst jo er, sænker også pH-værdien i kroppen. Kroppens måde at opretholde en nogenlunde normal pH-værdi er ved at tage mineraler fra alt hvad du spiser og fra knoglerne, fordi mineraler jo er basiske.
Jeg ved desværre ikke hvor i Sønderjylland du kan få lavet vega-tjek og fedtprocentmåling - du bliver måske nødt til at opsøge flere forskellige behandlere, fx en kostvejlder og måske kan du være heldig at finde en heilpraktiker, naturopath eller biopath som bruger vega-maskinen. Ellers er du velkommen til at komme herover :-)
Håber du får succes med dit nye liv.

Mange venlige hilsner
Caroline Fibæk