Hjælp! Vi har nu prøvet i 2 år på at blive gravide og min mand har netop fået konstateret at han har dårlig sædkvalitet og nu skal jeg også tjekkes i næste uge. Jeg er nervøs fordi jeg før har fået fjernet cyster og er bange for det måske er problemet. Ved i om der er noget som kan hjælpe os? Vi vil gøre alt - det biologiske ur tikker og vi bliver jo ikke yngre!!
Mange hilsner fra Baluhh
Caroline Fibæk
24 Mar 2008, 20:07
Kære Baluuh,
Der er kan være rigtigt mange årsager til storken ikke vil lande.
Men der er heldigvis også meget at gøre. Det er vigtigt at leve så sundt som overhovedet muligt - undgå tobak, alkohol og andre stimulanser, sukker, slik, hvidt brød, pasta og andre hurtige kulhydrater, kunstige sødemidler, smagsforstærkere, farvestoffer, pesticidrester fra ikke-økologiske afgrøder, transfedt og andet dårligt fedt fra margariner og blandingsprodukter, hormonforstyrrende stoffer i make-up og cremer. Spis masser af frugt og grønt, nødder, kerner, frø, lidt godt protein, masser af fisk (dog ikke rovfisk) og gode olier.
For din man er det vigtigt at få meget c-vitamin, da det beviseligt øger mobiliteten hos mænds sædceller. C-vitamin findes specielt i citrusfrugter og bladgrønt.
Mange kvinder lider af cyster og der kan være flere grunde til det problem fx nedsat pH-værdi. Er der tale om PCO (PolyCystiskOvarie syndrom) er problemet hormonelt. Tidligere antog man at det skyldtes overvægt, men man har nu ændret den antagelse, da flere og flere normalvægtige kvinder udvikler PCO.
Man mener cysterne udvikles pga af et underskud af ovarieøstrogen og et overskud af mandligt kønshormon - men andre hormoner er også tit indvoldveret.
Du ville helt sikkert få stor gavn af et VEGA Helbredstjek - og du er velkommen til at tage din mand med :-)
Held og lykke med projektet!
Mange venlige hilsner
Caroline Fibæk