Nulle28
17 Mar 2008, 22:27
Hej,
Jeg tænker på om i kan hjælpe mig?
Jeg lider forfærdeligt med PMS, hver måned bliver mit humør helt i bunden og jeg bliver let vred og hysterisk. Jeg spiser (desværre) meget chokolade når jeg har det sådan.
Har i nogle råd til mig? er der boget jeg kan gøre? Er det normalt at have det sådan?
Mvh
Nulle
Caroline Fibæk
18 Mar 2008, 22:22
Kære Nulle,
Desværre lider rigtigt mange kvinder af det man kalder PræMenstruelt Syndrom - PMS, en betegnelse som dækker over de symptomer en kvide kan lide af i perioden fra ægløsning til menstuation. De symptomer du oplever kan skyldes en ubalance mellem østrogen og progesteron forholdet, sandsynligvis med et østrogenoverskud og et underskud af progesteron. Dette kan bl.a. skyldes en dårlig cirkulation af østrogen mellem lever og tarm (det enterohepatiske kredsløb), for dårlig ernæring, mangel på essentielle fedtsyrer, stress, candida albicans m.m.
Det er vigtigt at du undgår hvidt sukker, mel og andre raffinerede kulhydrater, reducer animalske fødevarer og spis mange fibre. Spis gerne meget rå kål (broccoli, blomkål, rødkål etc), da kål indeholder stoffer kaldet indoler, som hjælper leveren med at nedbryde østrogen. Spis et godt fiskeolietilskud, fx Nordic Naturals Omega-3.
Et VEGA Helbredstjek vil klarlægge hvad den præcise grund er til dine symptomer så du kan få den rette behandling for dig.
Håber du får det bedre.
Kærlig hilsen
Caroline Fibæk