PDA

Se fuld version : Multiallergiker

Sandieb
13 Mar 2008, 12:25
Hej,

Jeg er desværre en af de mennersker der er allergisk over for rigtig mange ting. Specielt fødevarer. Jeg vil rigtig gerne spise sundt men syndes det er svært, da jeg ikke kan spise mange af de ting man skal.
Jeg er f.eks. allergisk over for alle former for nøder, tomater, kiwi, æbler, pære, gulerødder, ærter, nogle former for melon, nektariner, blommer, ferskner, soja m.m.
Er det muligt at komme af med noget af denne allergi? Kan jeg følge Lene Hanssons råd selv om jeg ikke kan spise så mange ting? Hvad ville være den bedste løsning for mig?

Knus den ulykkelige allergikker :(

Caroline Fibæk
17 Mar 2008, 14:37
Kære ulykkelige allergiker,
Ja, det er ikke let at være allergiker.
De fødevarer du nævner indeholder bl.a. mange salicylater og aminer, så det kan måske være disse stoffer du reagerer på. Nu skriver du ikke hvilke symptomer du får? Er det nældefeber, astma, kvalme, opkast, mavesmerter, luft i maven?
Efter min erfaring kan utilstrækkelig nedbrydning af maden kombineret med en for gennemtrængelig tarmslimhinde (kan bla. kan skyldes candidasvampe og en dårlig bakterieflora)vil man kunne optage små stumper af stoffer, som immunforsvaret vil angribe med antistoffer og kroppen udløser histamin. Histamin giver allergiske symptomer som fx nældefeber og astma, og kvalme, opkastninger og mavesmerter.

Det er vigtigt, at man gør meget ud af at finde frem til, hvad man ikke kan tåle, fx ved et VEGA Helbredstjek. Man kan også reagere på tilsætningsstoffer, farvestoffer og konserveringsmidler i kosten.
Men det er ikke nok at undgå de stoffer som fremkalder allergisk reaktion - det er vigtigt at finde frem til hvorfor allergien er opstået og behandle den.

En histaminintollerance kan reguleres med et produkt som hedder Camucin. Det indeholder enzymet DAO, som skal holde histamin "i skak" i vores tarm. Men får man mere histamin i maden en kroppen kan producere DAO opstår der en allergisk reaktion. Er du allergisk overfor histamin kan du indtage Camucin 20 min inden et histaminrigt måltid, og du vil ikke få nogle symptomer.

Spis gerne krydret mad, som fx hvidløg, kamille, salvie, anis, dild og pebbermynte - det modvirker lufdannelse i maven.

Som du kan se er der bestemt meget at gøre ved din allergi - så du igen kan komme til at leve sundt :-)

Mange venlige hilsner
Caroline Fibæk