PDA

Se fuld version : halsbrand - mavekneb

foeniks
13 Feb 2008, 11:22
Jeg har nu fulgt Lene Hanssons principper i snart 6 uger.

Jeg er til min glæde sluppet for den evige halsbrand, kvalme og svien i maven og har således ikke behøvet at tage syredæmpende midler eller syreblokkere siden ugen mellem jul og nytår, ellers måtte jeg tage dem hver dag.

Men istedet oplever jeg at jeg jævnligt får rigtig ondt i maven med mavekneb osv af grøntsagerne som jeg nu spiser hver dag og det er heller ikke specielt morsomt.

Især rodfrugterne giver problemer, er der en max grænse for hvor meget af dem man kan spise, jeg varierer retterne meget og spiser ganske almindeligt til jeg er mæt. Spiser grøntsagerne med kylling og fisk indimellem.

To gange er jeg blevet så dårlig at jeg måtte ud at kaste op, havde begge gange spist ovnbagte kartofler - den ene gang med rødbeder, den anden gang med courgetter begge gange med lidt herbamare bouillon uden salt.

Jeg tabte mig også 4 kg de første 4 uger, men nu står vægten stille selvom jeg har droppet nødder og chokolade.

Jeg går næsten ture hver eneste dag mellem 3 - 10 km alt efter energi.

ville gerne tabe 8 - 10 kg ialt så jeg mangler jo 5 - 6 kg endnu.

Caroline Fibæk
17 Mar 2008, 15:16
Kære foeniks,
Det lyder på mig som om dine maveslimhinde og mavesyreproduktion er ude af balance. Har du fået diagnosticeret for meget mavesyre hos lægen? Ofte er symptomerne nemlig meget som symptomerne på for lidt mavesyre, noget som ofte oversees, men dog efter min erfaring er utroligt almindeligt. Og stivelsen i kartoflerne hæmmer mavesyreproduktionen ydermere, så du ikke kan fordøje dem. Spiser du kartoflerne sammen med fisk og kylling kan problemet ligge her. Det er vigtigt for dig ikke at spise kartofler med protein, da det gør nedbrydelsen af måltidet meget sværre.
Men jeg ville blive nødt til at teste dig ved et VEGA tjek og høre meget mere om dine symptomer for at afgøre om du danner for meget eller for lidt mavesyre.
Dårlig fordøjelse af maden kan også være en grund til manglende vægttab, da du i så fald ikke optager nok næringsstoffer. Der kan også være andre grunde som fx for meget syre i kroppen, hvilket tilbageholder væske, candida, lavt stofskifte osv.

Håber du kan bruge svaret!

Mange venlige hilsner
Caroline Fibæk