PDA

Se fuld version : Jeg kan kun spise helt flydende - ved ikke hvor mange måneder endnu

flydendemad
12 Feb 2008, 14:18
Tak for denne side.Jeg håber I kan hjælpe mig, da jeg er desperat på grund af konstant knugende sult.Den 10. September 2007 fik jeg noget alvorligt galt i halsen.Det sad fast i over ti minutter, hvor jeg kun kunne trække vejret meget lidt ind imellem.Min mor huskede heldigvis Heimlich metoden og jeg brugte selv åndedrætsteknikker for ikke at besvime, ellers havde jeg ikke overlevet det. Det var sekunder fra at jeg døde den dag.Dette har givet mig en meget stor fobi for at spise.Hver gang der kommer noget ned i halsen, føles det som om det sætter sig fast, desuden gør det afsindigt ondt der hvor kødet dengang sad fast.Jeg er blevet undersøgt og der er intet fysisk galt.Jeg går til psykolog og har fået at vide at jeg skal bruge trappen som modelTrin et = flydende madTrin ti = normal madJeg er på trin et nu og har været det i fjorten dage, startede ellers et sted mellem trin et og to.Jeg må ikke gå videre op ad trappen før jeg føler mig sikker på det trin jeg er på, jeg er langt fra klar til at gå mod trin to.dette her kommer til at tage lang tid endnu, hvor jeg desværre er nødt til at leve af helt flydende mad som yoghurt, drikkecultura, tomatsuppe (heinch den helt flydende), proteindrik af ymer, æg og sukker, smoothies (dem der købes færdiglavede, da der kommer klumper i dem man selv laver)Findes der flydende mad der mætter? Der må ingen klumper være i overhovedet, end ikke mannagrød lavet så tynd som helt flydende suppe kan jeg få ned, da der er små bitte klumper i der føles som om de sætter sig fast. Selv frygter jeg at skulle leve af flydende resten af livet, da det ikke synes at være i nærheden af at blive bedre, men psykologen siger jeg kommer til at spise normalt igen, det er bare svært at tro på.Hvis nu at det værst tænkelige skulle ske, at jeg skal være på helt flydende resten af livet pga at angsten ikke kan mindskes - hvilket jeg bestemt ikke håber eller tror på, jeg vælger at tro på psykologen - kan man så overleve? Hvor man kan leve et aktivt liv stadigvækHvad skal jeg gøre her mens jeg virkelig kun kan spise helt flydende? Hvad kan jeg spise der mætter? (jeg har forsøgt metoden hvor man bare begynder at spise normalt mad, det gik i vasken tre gange, så det virker ikke på mig)I dag havde jeg igen en knugende sult i både maven og brystet.Svimmelhed har jeg ikke så meget længere, kun ind imellem.Jeg spiser is og drikker kakao fra automat for kalorier og energi, men det er jo ikke det sundeste (ikke at jeg behøver tabe mig, jeg er 155 og vejer 49 kilo, men af helbredsmæssige grunde vil jeg helst leve nogenlunde sundt)Jeg har forsøgt med et æg i tomatsuppen, men det klumper let idet det bliver varmet op i suppen, så end ikke det kan jeg spise.Hvordan skal jeg få de vitaminer, proteiner og alt hvad kroppen skal have for at fungere?Jeg vil blive utroligt glad for et svar, da jeg er ved at blive vanvittig af sult ind imellemDesuden laver jeg wing tsun, synger og danser, så har brug for meget energi for at klare alt det aktive.

Mette Borup Frandsen
13 Feb 2008, 16:11
Hej med dig

det lyder godt nok ikke særlig rart. Men først og fremmest vil jeg lige berolige dig, man kan sagtens overleve på flydende kost, men man skal selvfølgelig være opmærksom på at det er lødig kost man så får. Egentlig ville det kræve en kostvejledning, men jeg skal forsøge at svare så godt som muligt.

Jeg vil anbefale dig at undgå sukker, for når det ikke får så meget næring, så skal det du får også være ordentligt. Man kan købe noget proteinpulver du kan blande i din smoothie, for proteindrikke er ofte fyldt med sukker. Man kan også få vitaminer i flydende form, og det kunne være en idé for dig, også så du ikke behøver bekymre dig om hvor vidt du er dækket ind.

Jeg tænker også at noget med kartofler vil være ekstra mættende for dig, hvis du laver en tynd kartoffelsuppe, som du blender rigtigt grundigt. Alt kan jo blendes helt fint hvis det er mørt nok og bliver blendet længe nok.

Du skal også sørge for at få fedtstoffer, og der vil jeg anbefale dig hørfrøolie, det kan du også blande i din smmothie. Det er vigtigt den ikke bliver opvarmet.

Endelig vil jeg anbefale dig at søge på nettet efter Jane Aamund, for jeg ved hun havde et projekt kørende omkring flydende kost, fordi hun blev opereret i halsen og heller ikke kunne spise andet end flydende. Der er jo mange i samme situation, og jeg ved det er en hel lille industri med den flydende kost som er meget normal på hospitaler.
Så du er bestemt ikke den eneste, selvom årsagen måske er unik.

Og husk, at hvis det ikke hjælper med den psykolog du har nu, så skal du ikke give op. Psykologer er ligeså forskellige som alle os andre, og måske der er en anden med andre arbejdsmetoder der vil kunne hjælpe dig bedre.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover, og jeg håber virkelig du slipper af med dit problem. Håber jeg var til lidt hjælp :)

Venlige hilsner
Mette Borup Frandsen