PDA

Se fuld version : Oppustet mave og ildelugtende tarme:-(

Carla20
31 Jan 2008, 16:41
Kære Lene Hansson.

Jeg er en pige på 20 år som nu i snart 5 år har lidt af oppustet mave/irritabel tyktarm. Jeg har været ved diverse speciallæger, blevet allergitestet for stort set alt, forsøgt mig med forskellige kostomlægninger, men lige lidt har det hjulpet. Med den oppustede mave følger altid meget ildelugtende prutter - en lugt man ville associere med rådenskab. Det er en stor belastning for mig, da det til især middagsselskaber og andre socialiteter bliver kommenteret, og jeg med bedste evne må lade som om jeg intet ved og intet har gjort:( Ligeledes synes jeg det er ulækkert, det føles som om min krop ikke er sig selv og pga. den oppustede mave kan jeg oftest ikke passe mit tøj. Problemet opstår hyppigst, når jeg spiser raffinerede kulhydrater (dette har jeg derfor skåret meget ned på), men også når jeg spiser grønne æbler, pærer, mad fra konservesdåser (så som flåede tomater), drikker saft, nogle gange også mælk og en del andre ting ligeså. I går spiste jeg fuldkornspastaret med laks og igen brokkede min mave sig, efterfølgende ved hele dagen i dag at afgive ildelugt.
For ca. et år siden tog jeg tyren ved hornene og gik på en 21 dages lang detox-udrensning, og for første gang oplevede jeg en virkning der skilte mig af med problemet - dvs. ingen oppustet mave, ingen prutter, men bare en skøn let krop og tilfreds mave.

Mit store spørgsmål nu er dog, om det kan passe at jeg skal vende tilbage til en detox-minded kost og i samme åndedrag accepterer at jeg har en sart mave, eller om der kan være andre årsager til mit problem?!

Jeg har altid været meget bevidst om min kost, jeg ynder at spise økologisk, og indtager aldrig noget der minder om junkfood. Jeg dyrker regelmæssig motion, ryger ikke og drikker i gennemsnit 2 gange om måneden - altså et adfærd jeg ikke vil mene er særlig syndigt.

Jeg håber at I kan give mig noget hjælp, da jeg føler mig en del fortabt. Desuden har problemet influerert på mit selvværd og givet mig mindre lydt til at være blandt folk.

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
Carla

Mette Borup Frandsen
13 Feb 2008, 18:02
Hej Carla

Du er bestemt ikke den enste med det problem, som oftest rammer unge kvinder.

Jeg har hjulpet andre med samme problem, og de fik det præcis som du selv har oplevet at få med detox-kuren.

Så jeg vil anbefale dig at spise efter Lene Hanssons principper, og specielt følge princippet omkring kostkombination, da det specielt har med fordøjelsen at gøre.

Det håber jeg vil kunne hjælpe dig.

Og for mange handler det om at få balancen tilbage i systemet, vænne kroppen til at den nu er normal, og så kan man stille og roligt introducere nogle andre fødevarer igen, og se om man kan tåle dem. Og desværre er vi mennesker ikke ens, nogle kan tilsyneladende tåle ALT og kan slippe afsted med det, men vi andre er lidt mere sarte og må lytte godt og grundigt til vores krop, så den ikke går reagerer ildelugtende :)

Håber det kan hjælpe dig!

Venlig hilsen
Mette Borup Frandsen